نمای رومی چیست؟

نمای رومی را می‌توان الهام گرفته از سبک معماری خاص کلاسیک روم و یونان دانست اما در گذر زمان و ورود آن به ایران المان‌هایی از ایران باستان نیز به آن وارده شده است. نمای رومی ساختمان که بسیاری از آن به عنوان نمای کلاسیک نیز یاد می‌کنند با توجه به المان‌های شاخصی که در طراحی و اجرای آن به کار برده می‌شود در جلب توجه کردن بسیار بارز عمل می‌کند. این‌گونه نماها به خاطر معماری تقریباً پیچیده و مصالح ساختمانی گران قیمت مانند سنگ‌های طبیعی مرمر، گرانیت و تراورتن به گونه‌ای در تصور عموم مخصوص ساختمان‌های لوکس و طبقه مرفه جامعه است در صورتی که این‌گونه طرح‌ها در بسیاری از ساختمان‌ها و آپارتمان‌های امروزی کم و بیش استفاده می‌شود.

 

 

نمای رومی از کجا آمده است؟

همان‌طور که از نام این سبک پیداست، تمامی فاکتورهای موجود در نمای ساختمان رومی برگرفته از معماری روم باستان است. در قرون پنجم تا هشتم میلادی روم شدیداً تحت تاثیر هنر و معماری یونان قرار داشت، بنابراین در این مدت در زمینه‌ هنر و معماری پیشرفت‌های بسیاری کرد. در قرن ۹ میلادی با افزایش قدرت روم، معماری رومی در اروپا فراگیر شد و از آن پس بسیاری از سازه‌های اصلی همچون قصرها و کلیساها به سبک رومی طراحی و ساخته شدند.در قرن ۱۵ و با آغاز دوره‌ رنسانس، طراحی سازه با الهام از معماری روم باستان رواج یافت و طرفداران خاص خود را پیدا کرد. اروپا در اواسط قرن ۱۹ میزبان سبک کلاسیک در معماری بود. در این دوره معماران با استفاده از ویژگی‌های شکوهمند معماری سنتی رومی، سازه‌هایی طراحی کردند که تداعی‌گر قدرت، استحکام و عظمت بودند. این سبک طرفداران بسیاری داشت و به آمریکا نیز منتقل شد.

در نماهای رومی از چه مصالحی استفاده می‌شود؟

گرانیت، سنگ آهک، مرمر و تراورتن از اصلی‌ترین مصالح به کار رفته در نماهای رومی است اما خب هزینه ناشی از استفاده از مصالح مختلف ذائقه مردم را تغییر داده است و امروزه تقریباً تمامی نماهای رومی با استفاده از سنگ‌های ارزان و در دسترسی مانند تراورتن ساخته می‌شوند و گاهی هم آثاری از ترکیب آن‌ها با دیگر سنگ‌های طبیعی نیز دیده می‌شود.

 

اسکلت ساختمان

اسکلت ساختمان های فلزی (غالباً مسکونی و تجاری های کوچک) در زمان کوتاهی٬ حدوداً یک روزه٬ انجام می شود.  به همین دلیل نمی توان تمام جوشکاریها را در همان روز انجام داد.  در این حالت در قدم اول جوشکار سعی می کند تیر و ستونهای ساختمان را با حداقل جوش بر پا کند و بعد از رفتن جرثقیل٬ هزینه ساعتی اجاره جرثقیل زیاد است و برای همین نمی توان چند روز از آن استفاده کرد مضافاً اینکه اگر حتی یک ساعت در روز از آن استفاده شود باید هزینه کل روز را پرداخت نمود٬ شروع به جوشکاری کامل کند.
برای همین است که پایداری ساختمان فلزی در چند روز اول که جوشکاری ها هنوز نیمبند هستند بسیار کم است.  بلای جان این وضعیت٬ باد است.  بله وزش باد. تصور اینکه یک ساختمان به خاطر وزش باد فرو بریزد بسیار وحشتناک است. چه باید کرد؟

خب٬ این خودش یک بحث علمی را میطلبد.  آیا تابه حال به واژه “بارهای حین ساخت”  (Construction Loads) برخورده اید؟ اساس قضیه اینست که تکنولوژی ساخت نیز علاوه بر بارهای اعمالی بر سازه٬ ممکن است بارهای جدیدی را به سازه اعمال کند.  مثلاً در مبحث پل سازی٬ اگر برای ساخت پل مجبوریم که از تکنولوژی ساخت خاصی استفاده کنیم٬ شاید که لازم باشد سازه را برای یک بارگذاری جدید که ریشه آن فقط و فقط روش ساخت است طراحی کنیم.  حالا جالب است که بعضی مواقع این بارها هستند که در طراحی سازه حاکم می شوند.  بهر حال٬ می توان یک تحقیق علمی خوب در این زمینه مربوط به مسئله ای که اشاره شد انجام داد.  اما اگر بخواهیم این مسئله را بصورت تقریبی و تجربی حل کنیم٬ بهتر است که دستورالعمل های ساده ای را رعایت کنیم.

 – به هواشناسی اهمیت دهیم.  روزهایی که وزش باد زیاد است (Windy Weather) از الم کردن سازه اجتناب کنیم.

 – اگر که مجبور به ادامه کار در حین وزش باد هستیم در طول برپاسازی به ارتفاع و عرض سازه عمود بر جهت وزش باد (سطح بادگیر سازه) دقت کنیم.  طوری باید کار را پیشرفت داد که همواره این عامل حداقل باشد.

 – اگر در یک سایت با محوطه باز هستید احتمال تغییر جهت باد به نفع خود با آرایش و چیدمان مهندسی و حساب شده ماشین آلات کانتینرها و هر چیز دم دستتان که دارای حجم و سطح مناسبی است را بررسی کنید.

 – استفاده از حائل برای افزایش پایداری هم گزینه مناسبی است.

 – از علم مهندسی سازه نیز استفاده کنید.  در حین الم سازی سازه دقت کنید که اگر بعضی از اتصالات کامل جوشکاری شوند می توانید حداقل یک سازه معین پایدار داشته باشید.  اکنون باید مطمئن باشید که سازه معین انتخابی شما پایدار است.

نقاشی ساختمان

نقاشی ساختمان مانند هر حرفه دیگر پیچیدگی ها و فوت و فن های خاص خودش را دارد. هنر نقاشی ساختمان همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی به سمت به روز شدن سوق پیدا کرده است و دیگر مانند گذشته یک حرفه ساده و پیش پا افتاده تلقی نمی شود. رنگ ها، ابزارآلات و تکنیک های پیشرفته ای که به نقاشی ساختمان راه یافته، این حرفه را دچار تحولات و ظرافت های ویژه ای کرده است که فقط افرادی که به صورت تخصصی مهارت های لازم را کسب کرده اند قادرند به خوبی از ابزارآلات مخصوص و تکنیک های مربوط به نقاشی ساختمان استفاده کنند.

نقاش ساختمان

نقاش ساختمان به کسی اطلاق می شود که شناخت کافی به تمام اصول کار نقاشی ساختمان داشته باشد و مهارت های مربوط به این حرفه را کسب کرده باشد. نقاش ساختمان باید بتواند از عهده نقشه خوانی ، اندازه گیری و محاسبه برآورد میزان رنگ و مواد مورد نیاز، ساختن بتونه و بتونه کاری، ساختن گچ و کشیدن گچ زنده و کشته ، آماده سازی سطوح و هر نوع کار و ریزه کاری مربوط به نقاشی ساختمان به خوبی بر بیاید. یک نقاش حرفه ای ساختمان می تواند علاوه بر اجرای رنگ آمیزی یک دکوراتور خوب نیز باشد تا بتواند متقاضیان را در انتخاب رنگ  و طرح و سبک های نقاشی ساختمان و اصول هماهنگی آن با بخش های مختلف داخلی راهنمایی کند. یک نقاش و دکوراتور حرفه ای لازم است توانایی بالایی در مدیریت داشته باشد تا بتواند تیم، اکیپ اجرایی، همینطور مدت زمان کار و کیفیت کار را تحت نظارت داشته باشد. داشتن ذوق هنری، شناخت کامل نسبت به رنگ ها و توانایی انجام کار با دقت و حوصله زیادو توجه به جزئیات از دیگر مهارت هایی است که  یک نقاش و دکوراتور باید به آن بپردازد.

مهارت هایی که یک نقاش ساختمان باید داشته باشد عبارتند از اندازه گیری سطوح برای تخمین میزان رنگ و وسایل مورد نیاز، کندن رنگ یا پوشش قدیمی سطوح، پرکردن سوراخ ها و ترک ها و کاملا صاف کردن سطوح به کمک بتونه کاری و گچ کاری، زدن رنگ آستری، آشنایی به اصول ترکیب رنگ های مختلف برای رسیدن به رنگ مورد نظر و رنگ کردن نهایی کار. یک نقاش حرفه ای باید تمامی مراحل نقاشی ساختمان را با دقت و ظرافت کامل انجام دهد چرا که هر نوع بی دقتی و خطا باعث دوباره کاری و صرف وقت و هزینه اضافی می شود.

دکوراتور باید دوره های مربوط به طراحی داخلی را داشته باشد و برای گذراندن این دوره ها نیاز به تحصیلات استاندار نیست. همین قدر که یک دکوراتور  با زیباشناسی وطراحی آشنا باشدو اجناس مورد نیاز مربوط به طراحی و زیبا شناسی را بشناسد و به طراحی دیوارها وبرخی لوازم بپردازد می توان برای ایجاد وخلق فضای جدید و خارق العاده روی این افراد حساب کنید.

 

 

زمان مناسب برای نقاشی ساختمان

قبل از اقدام به نقاشی باید این نکته مهم را در نظر بگیرید که آیا زمان مناسبی را برای این کار انتخاب کرده‌اید یا خیر؟

انتخاب اکثر ما در دو ما آخر سال می‌باشد! همه ما برای آنکه خانه خود را برای دید و بازدیدهای ایام نوروز تمیز نگهداریم سعی می‌کنیم نقاشی ساختمان را برای ماه‌های بهمن تا اوایل اسفند رزرو کنیم. اما باید بگوییم این ماه‌ها ایام مناسبی برای نقاشی نیستند. زیرا ازدحام درخواست‌ها در روزهای پایانی سال باعث می‍شود تا نقاشان کار خود را با عجله انجام دهند و در انتها از کار راضی نخواهید بود.

بهترین زمان برای انجام نقاشی ساختمان در فصل تابستان و پاییز می‌باشد. می‌توانید در این فصول با خیال آسوده کار را به نقاش بسپارید و دیگر نگران سرمای زمستان نیز نباشید.

مراحل انجام نقاشی ساختمان

زمانی که میخواهیم اقدادم به این کار کنیم پس از آنکه شرکت معتبری را انتخاب کردیم و یا از یک نقاش ساختمان ماهر درخواست به همکاری کردیم؛ باید برای بازدید از خانه زمانی را مشخص کنند تا اقدامات لازم را انجام دهند.

در بازدید از ساختمان میزان خرابی را در نظر میگیرند تا بدانند که به نوع مصالحی برای زیرکاری آن احتیاج دارند؛ برخی از خانه‌ها قدیمی هستند و یا در اثر رطوبت و نم ساختمان  نیاز به سیمان کاری و گچکاری دارند. پس باید حتما میزان خرابی ساختمان بررسی شود.

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود بازدید از ساختمان انجام شود، تعیین قیمت نقاشی ساختمان و بررسی میزان دستمزد نقاش و کارگران می‌باشد.پس از آنکه بازدید انجام گرفت با توافق مشتری و نقاش روز مشخصی برای انجام کار مشخص میگردد.

اگر ساختمان نیاز به بنایی داشته باشد توسط بنا این کار انجام میشود و سپس نقاش ساختمان وارد عمل میشود، اما اگر دیوارها یا سقف‌ها نیاز به زیرسازی اساسی داشته باشند ابتدا نقاش آنها را برطرف خواهد کرد و سپس شروع به رنگ آمیزی میکند.

 

برای اقدام به نقاشی ساختمان ابتدا باید سطح دیوار را کاملا صاف و یکنواخت کند که این کار با انجام استفاده از سمباده و بتونه انجام میشود. توجه داشته باشید که بتونه کاری ساختمان و سمباده می‌بایست به نحو احسن انجام بگیرد تا هیچگونه موج و برآمدگی و فرورفتگی‌ای برروی دیوارها وجود نداشته باشد. در واقع مهمترین بخش در نقاشی ساختمان می‌باشد.

پس از انجام این کار و خشک شدن دیوارها و سقف ها نوبت به رنگ کاری خواهد رسید. بسته به مقدار بودجه‌ای که در نظر گرفته اید و نوع انتخاب شما، نقاش شروع به رنگ آمیزی خواهد کرد. این رنگ آمیزی فقط برای یکبار انجام نمیشود بلکه تا سه دست نقاشی ساختمان را باید انجام داد تا به خوبی رنگ برروی دیوارها و سقف‌ها بخوابد و جلوه زیبایی را بدهد.

 

 

قیر و گونی

قیر و گونی معمول‌ترین روش آب‌بندی بامها و سایر قسمتهای ساختمان است.که در استاندارد شماره ۱۳۴۵-۲۱۱ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، تحت عنوان ”عایقکاری ساختمان به وسیله قیر“ جزئیات آن شرح داده شده است. در عایقکاری با قیر و گونی رعایت نکات زیر علاوه بر مراعات مفاد استاندارد ۲۱۱ الزامی است.
* توجه داشته باشید که: عایقکاری به هنگام بارندگی مجاز نیست.

قیرگونی چیست؟

قیرگونی محصولی از قیر و گونی می باشد که برای عایق قسمت هایی مانند پی سازی، سرویس هاس بهداشتی، آشپزخانه، پشت بام های  ساختمان ها استفاده می شود. قبل از اجرا باید سطح کار ریسمان شده، کاملا صاف و تمیز باشد و لوله های بخاری، کف شوی و هواکش ها در محل مشخص شده نصب شده باشند. در این روش قیر را به وسیله ی گونی تثبیت ومسطح می کنند زیرا الیاف گونی نقش مسطح کننده را ایفا می کنند. در کل قیر گونی به دو روش یک لایه و دو لایه انجام می شود.

ضخامت قیرگونی نباید بیشتر از 2 تا 3 سانتی متر باشد. باید توجه داشت که سازه تحمل وزن قیرگونی را داشته باشد. آهک و شفته آهکی قیر را فاسد و از بین می برد بنابراین نباید در بر روی این ملات ها قیر گونی انجام داد، باید برای ملات زیر از ماسه سیمان استفاده کرد. زیر سازی بام نیز باید به قدر کافی محکم باشد بطوریکه در اثر وارد شدن وزن قابل توجهی به آن تغییری حاصل نشود. شیب هدایت آب به داخل آبروها باید بین 3 تا 5 درصد باشد.

نوع قیر مصرفی باید نسبت به شرایط آب و هوایی استفاده گردد. پس از اتمام عایق کاری از یک لایه بتن آسفالتی استفاده شود. ضخامت آسفالت باید حداقل 2 سانتیمتر باشد و در زمستان و هوای سرد, درجه حرارت آن 120 درجه سانتیگراد و در هوای گرم حداقل 60 درجه سانتیگراد باشد. قیرهای مصرفی نباید با حرارتی بیش از 150 درجه سانتیگراد گرم شوند، زیرا در حرارت زیاد و بالا قیر تجزیه شده و خصوصیات آن تغییر می کند. قیر باید تا زمانی که گرم و روان است، مصرف گردد.

غلظت قیر در حین اجرا جهت جذب بهتر باید تا حد امکان کم باشد تا بتواند در الیاف گونی نفوذ و با یک نسبت در تمام سطوح جذب شود. برای عایق قیرگونی در هر متر مربع 2 کیلوگرم قیر روان 60*70 جهت سطح زیرین و برای قشرهای بعدی پس از یک لایه گونی 1.5 کیلوگرم مخلوط 60*70 و 90*15 به نسبت مساوی و به صورت روان و یکنواخت استفاده شود. در آخرین مرحله لایه ای از مخلوط 75 درصد قیر مذاب 90*15 و 25 درصد قیر 60*70 به مقدار 1.5 کیلوگرم اجرا شود.

در آخرین قشر قیر اندود از قیر 60*70 استفاده نمی شود. چون که اولا در هوای گرم تابستان ایجاد روندگی کرده و آسفالت را ترک می کند. ثانیا روان شدن و راه افتادن قیر ممکن است باعث گرفتگی آبروها و ناودان ها شود. در صورتیکه آسفالت کمتر از مقدار تعیین شده پخش شود، موجب ترک خوردگی بصورت ترک های طولی از مسیر هم پوشانی چتایه ها می گردد و باعث نفوذ آب زیر آسفالت می شود.

اگر آسفالت با استفاده از قیر سفت (90*15) تولید و اجرا شود، در زمستان باعث ایجاد ترک خوردگی های موزاییکی و به اشکال مختلف گردیده و باعث از هم پاشیدگی و دان شدن ماسه آسفالتی می گردد. عمر مفید عایق رطوبتی قیر گونی بطور متوسط کمتر از ده سال بوده و ترمیم متناوب آن با مشکلات اجرایی زیاد و هزینه های قابل توجه و مزاحمت برای ساکنان ساختمان در فصول سرد همراه است.

 

قیر

ماده‌ای چسبنده به رنگ سياه مايل به قهوه‌ای است كه از هيدروكربن‌های آلی با تركيبات پيچيده شيميایی ساخته شده است. قیرهای مورد استفاده در عایق کاری، قیر خالص هستند که در فرآیند پالایش نفت خام تولید می شوند و معمولا در بشکه های 170 تا 200 کیلویی به فروش می رسند. انواع قیر مورد استفاده برای عایق کاری با درجه نفوذپذیری مختلف به دو دسته تقسیم می شوند:

گونی

منسوجی با بافت ساده از الياف كنف چتایی می‌باشد. انواع آن به صورت 9×45 – 10×45 – 11×45 – 12×45 نشان داده می شود.

عدد اول (45) عرض گونی به اینچ است، که معادل 117 سانتیمتر است.

عدد دوم (11) وزن واحد مساحت گونی است و معرف ریز بافت و یا درشت بافت بودن گونی می باشد. چتایی مناسب برای قیرگونی 9×45 ، 10×45 ، 11×45 می باشد.

موارد زیر باید در خصوص گونی مورد استفاده مد نظر قرار بگیرد:

– در هنگام پوشش بام از آلوده‌كردن گونی خودداری گردد.

– در زيرسازی بايد از بكار بردن گچ و آهك خودداری شود.

– گونی بايد دارای بافت يكنواخت و كاملاً تميز و عاری از آلودگی و چروك باشد

 

 

 

 

اسپرینکلر چیست؟

اسپرینکلر به منظور کنترل آتش سوزی یا سرکوب آتش است، زمانی که توانایی آتش نشانان برای فراهم کردن جریان آب مناسب برای اطفا آتش سوزی محدود است از این دستگاه استفاده می‌شود.این سیستم طراحی می‌شود تا باعث کاهش سرعت گرما در آتش و خاموش شدن کامل، قبل از مداخله دستی اطفا حریق شوند.

اسپرینکلر چیست؟

سیستم‌های پاشش آب به منظور کنترل آتش سوزی یا سرکوب آتش است، زمانی که توانایی آتش نشانان برای فراهم کردن جریان آب مناسب برای اطفا آتش سوزی محدود است از این دستگاه استفاده می‌شود. این سیستم طراحی می‌شود تا باعث کاهش سرعت گرما در آتش و خاموش شدن کامل، قبل از مداخله دستی اطفا حریق شوند.

اسپرینکلر یک آبپاش متصل به سیستم لوله کشی آب شهری در ساختمان‌ها می‌باشد؛ هر آبپاش به وسیله یک حباب شیشه ای حساس به گرما یا یک اتصال فلزی دو طرفه همراه با آلیاژ قابل اشتعال بسته می‌شود و جریان آب را کنترل می‌کند؛ این حباب شیشه ای یا لنز فشار نگهدارنده جریان آب پشت لوله است که به عنوان یک پلاگین عمل می‌کند که از جریان آب جلوگیری می‌کند تا زمانی که دمای محیط اطراف پاشش آب به دمای طراحی شده حباب برسد.

در یک سیستم استاندارد ، هر نوع اسپرینکلر به طور مستقل هنگامی فعال می‌شود که درجه حرارت از پیش تعیین شده به دست آید؛ بنابراین، اسپرینکلر ها (پاشنده های آب) در نزدیکی آتش کار می‌کنند و به طور معمول همان نقطه ای که دچار آتش سوزی شده است را خاموش می‌کند که این امر باعث می‌شود فشار آب بیش از نقطه منشاء آتش سوزی نباشد و آسیب‌های آب به ساختمان را کاهش می‌دهد.

مایع داخل اسپرینکلر چیست؟

در داخل حباب شیشه‌ای اسپرینکلرها دو فاز مایع و همچنین بخار مایع بکار رفته است. در بیشتر موارد در فاز مایع، الکل استفاده می‌شود. اساس کارشان انبساط مایعی است که داخل حباب مخصوص این ابزار وجود دارد. در نتیجه باعث می‌شود فاز گازی داخل حباب شیشه‌ای اسپرینکلر نسبت به فاز مایع آن کوچکتر باشد.

 

لوله کشی اسپرینکلر چیست؟

سیستم لوله کشی را می‌توان با سه روش اجرا کرد که روش انتخابی به فاکتورهایی مانند وضعیت ساختمان، شرایط منابع آب و محل ورود آن به ساختمان بستگی دارد اما سه روش متداول عبارتند از روش درختی (Tree)، روش حلقه ای (Looped) و روش شبکه ای Gridded).

اجزای اسپرینکلر

اسپرینکلر از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در اینجا به معرفی هر یک می‌پردازیم:

قاب اسپرینکلر 

به ساختار و بدنه اصلی اسپرینکلر قاب می‌گویند. اجزای دیگر تشکیل دهنده سیستم روی قاب اسپرینکلر قرار می‌گیرند.

اتصال حرارتی 

اتصال حرارتی بخش دیگری از است که معمولا از دو نوع حباب شیشه ای و یا اتصال زود گداز ساخته می‌شود و دو وظیفه را انجام می‌دهد:
  • تشخیص حریق
  • کنترل جریان آب

دفلکتور

یکی از عوامل اصلی در تفاوت بین اسپرینکلرهای مختلف دفلکتور است. این بخش از اسپرینکلر به عنوان صفحه منحرف کننده جریان آب عمل می‌کند. به این صورت که جریان آب بعد از برخورد با دفلکتور به قطرات کوچکتری تقسیم می‌شود. کوچک شدن قطرات آب توسط دفلکتور باعث می‌شود شعاع پوشش بزرگتری برای هر اسپرینکلر ایجاد شود. همچنین باعث جذب حرارت بیشتری می‌گردد.

درپوش

 مقدار آب خروجی از اسپرینکلر توسط روزنه‌ای به نام اوریفیس کنترل می‌شود. به دلیل این که ممکن است آب از این روزنه نشت پیدا کند درپوشی بین روزنه و سنسور حرارتی قرار گرفته است. در زمان وقوع آتش سوزی و با افزایش دما سنسور از بین می‌رود و در اثر فشار آب، درپوش جداشده و آب با فشار خارج می‌شود.

ریق شوند.

اسپرینکلر یک آبپاش متصل به سیستم لوله کشی آب شهری در ساختمان‌ها می‌باشد؛ هر آبپاش به وسیله یک حباب شیشه ای حساس به گرما یا یک اتصال فلزی دو طرفه همراه با آلیاژ قابل اشتعال بسته می‌شود و جریان آب را کنترل می‌کند؛ این حباب شیشه ای یا لنز فشار نگهدارنده جریان آب پشت لوله است که به عنوان یک پلاگین عمل می‌کند که از جریان آب جلوگیری می‌کند تا زمانی که دمای محیط اطراف پاشش آب به دمای طراحی شده حباب برسد.

در یک سیستم استاندارد اسپرینکلر، هر نوع اسپرینکلر به طور مستقل هنگامی فعال می‌شود که درجه حرارت از پیش تعیین شده به دست آید؛ بنابراین، اسپرینکلر ها (پاشنده های آب) در نزدیکی آتش کار می‌کنند و به طور معمول همان نقطه ای که دچار آتش سوزی شده است را خاموش می‌کند که این امر باعث می‌شود فشار آب بیش از نقطه منشاء آتش سوزی نباشد و آسیب‌های آب به ساختمان را کاهش می‌دهد.

لوله کشی آب ساختمان

لوله کشی آب ساختمان یکی از ملزومات مورد نیاز هر ساختمان است؛ چرا که آب حیات بخش زندگی است و در نبود آن بشر چند ساعت هم دوام نمی‌آورد. آب مورد نیاز زندگی در منازل از طریق سیستم لوله کشی آب و فاضلاب تامین می‌شود. برای  لوله کشی آب و فاضلاب از لوله‌های گوناگونی استفاده می‌کنند که برای کدام از آن‌ها باید یک سری نکات بهداشتی را رعایت کرد.

فواید انجام لوله کشی استاندارد

این که یک لوله کشی آب و فاضلاب اصولی و استاندارد انجام شود؛ تا سالیان سال آب آشامیدنی سالم و راحت را برای ساکنان ساختمان فراهم می‌کند. البته لوله کشی آب به صورت اصولی مزایای دیگری هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان رعایت ایمنی در لوله‌ها،  صرفه جویی در زمان و انرژی، به کارگیری بهینه از اجزای مختلف تاسیسات و جلوگیری از تعمیر و سرویس دوباره کاری اشاره کرد.

با توجه به موارد گفته شده، لوله کشی آب و فاضلاب باید با توجه به قوانین و اصول انجام شود و وجه مشترک آن این است که نکات بهداشتی در این لوله کشی رعایت می‌شود. برای انجام بهتر این کار بهتر است مکان‌هایی که لوله قرار است از آن جا عبور کند را بررسی کنید تا مطمئن شوید آسیب به لوله‌ها کم باشد؛ به عنوان مثال محل‌هایی که احتمال خوردگی لوله در آن وجود دارد، لوله عبور نکند. همچنین باید به این هم توجه کنید که لوله فاضلاب کمی پایین تر از لوله آب قرار بگیرد؛ چون که اگر لوله فاضلاب بالاتر باشد احتمال مخلوط شدن در زمان این که نشت لوله ایجاد شود خیلی زیاد است.

فشار آب لوله مناسب

مورد بعدی که اهمیت خیلی زیادی دارد این است که فشار آب لوله باید چقدر باشد؟ آب لوله باید به حدی فشار داشته باشد که نیاز اهل خانه را تامین کند. البته لازم به ذکر است برای جبران کاهش فشار آب در ساختمان‌های مسکونی پر طبقه از پمپ هم استفاده می‌کنند.

میزان خوردگی لوله

از دیگر نکات مهم می‌توان به این جمله اشاره کرد که لوله نباید خورده شود. با توجه به این که در گذشته از لوله‌های آهنی بسیار استفاده می‌شد؛ خوردگی در آن‌ها بیشتر به وجود می‌آمد و اگر برطرف نمی‌شد مشکلات بیشتری مثل ریزش سقف را در پی داشت. در صورتی که امروزه از لوله‌های پلیمری استفاده می‌شود که دیرتر نسبت به دیگر لوله‌ها خورده شده و همین طور استاندارد است.

 

طرز لوله کشی آب و فاضلاب

طرز لوله کشی آب و فاضلاب با توجه به نوع و مدل لوله فرق دارد. در ادامه ما سه مدل از لوله کشی‌های متداول مخصوص، لوله پی وی سی، چدنی، سیمانی و گالوانیزه را بررسی خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

لوله‌ کشی لوله پی وی سی

پی وی سی یا همان پلی وینیل کلراید از جمله پلیمرهایی است که جزء محصولات پر ارزش صنعت پتروشیمی به شمار می‌آید. پی وی سی به دلیل این که کارایی راحت و در کنار آن قیمت مناسبی هم دارد در صنعت ساختمان سازی به وفور استفاده شده و جایگزین بسیاری از وسایل قدیمی شده است.

لوله PVC محبوب ترین مدل لوله‌های پلیمری محسوب می‌شود که  مقاومت خوبی دارد و طول عمر آن هم بالاست. لوله‌های پی وی سی با توجه به مقاومتی که دارد در بیشتر ساختمان‌ها استفاده می‌شود. برای نصب لوله‌های پی وی سی، اتصال آن‌ها با استفاده از چسب بسیار راحت است. لوله پی وی سی در مقابل گرما انعطاف پذیر می‌شود و همین امر سبب شده تا کارایی آن چندین برابر گردد.

لوله چدنی

برای لوله کشی لوله‌های چدنی باید حواستان باشد تا لوله شکسته یا آسیب دیده نباشد. برای این کار چند ضربه به لوله بزنید تا از سلامت آن مطمئن شوید. از طرفی برای اتصالات لوله‌های چدنی باید از سرب مذاب ریخته شده استفاده کنید. از این رو کار لوله کشی لوله چدن نسبت به سایر لوله‌ها سخت است. ضمنا لوله‌های چدنی مادگی و نری دارند که قطعات آن به راحتری در هم می‌روند.

لوله سیمانی

لوله‌های سیمانی ساختاری مشابه با لوله‌ چدنی دارند. برای اتصال بین لوله‌های سیمانی باید از ملات ماسه و برای میان لوله‌ها از سیمان استفاده کرد. لوله‌های سیمانی امروزه کارایی بسیار زیادی ندارد و معمولا از لوله پی وی سی و …. استفاده می‌شود.

لوله‌های گالوانیزه

لوله گالوانیزه جزء لوله‌های پر کاربرد در صنعت لوله کشی است. برای لوله گالوانیزه اندازه گیری خیلی مهم است؛ چون که این مدل لوله‌ها برخلاف لوله پی وی سی انعطاف پذیری بالایی ندارد و اگر در اندازه گیری آن‌ها اشتباهی رخ دهد قابل برگشت نخواهد بود. پس از اندازه گیری لوله گالوانیزه باید لوله را با دستگاه لوله بر برش داد تا با استفاده از اتصالات زانویی و سه راهی آن‌ها را بهم متصل داد.

 گازکشی ساختمان

گازکشی ساختمان بسیار مهم است و باید با مهارت بالا صورت گیرد. گازکشی امری مهم است که باید مطابق با اصول پیش رود. بدون رعایت مسیر درست، در نهایت تاییدیه ناظر صادر نخواهد شد. گازکشی ساختمان با روندی مشخص و مطابق با مراحل زیر انجام می‌گیرد:

۱. تشکیل پرونده در سازمان نظام مهندسی
۲. تعیین ناظر
۳. تعین پیمانکار یا مجری
۴. اتمام لوله کشی
۵. کسب تاییدیه ناظر
۶. اجرای علم و کنتور

توصیه می‌شود مجری، گازکشی ساختمان را مطابق با نقشه‌های طراحی‌شده آغاز کند. بررسی ساختمان و محل عبور لوله‌ گاز به کمک نقشه‌های اجرایی امکان‌پذیر است. در صورت نیاز، باید در مسیر لوله‎های گاز کشی  تغییراتی صورت گیرد. در این شرایط، نظارت و استانداردسازی لازم خواهد بود.

اجرای لوله کشی در ساختمان، به هر دو روش توکار و روکار قابل انجام است. اصول گازکشی در این دو با هم اندکی متفاوت است. پس از اتمام اجرای لوله کشی، ناظر باید استاندارد بودن را تایید کند. پس از تعیین ایمنی، نوبت به مرحله نصب کنتور و علمک گاز کشی ساختمان می‌رسد.

 

 

گازکشی ساختمان توکار

در گازکشی  توکار، جوشکاری لوله‌ها به دلیل متفاوت بودن روش اجرا و در دید نبودن اتصالات متفاوت است. در این روش، اتصالات فولادی جوشی بدون درز یا به اصطلاح لوله مانیسمان به کار می‌روند. لوله‌هایی استاندارد هستند که اتصالاتی یکنواخت داشته و جوشکاری آن‌ها حرفه‌ای و بدون عیب باشد.

نکات مهم در گازکشی ساختمان توکار

● پس از زدودن چربی‌ها و زنگ‌زدگی از روی لوله‌ها، باید بر آن‌ها عایق اعمال شود.
د در صورتی که کانال‌های افقی و عمودی گاز با دیگر تاسیسات مشترک باشند، عایق‌بندی باید به‌شکل اصولی‌تری انجام شود.
● در این روش گازکشی ساختمان، عموما کانال افقی لوله‌ها با ماسه خشک پر می‌شود.
● مسیر گاز کشی ساختمان نباید به سازه آسیب بزند.
● لوله‌های گازکشی ساختمان در پارکینگ و سقف ، با استفاده از غلاف فلزی محافظت می‌شوند. بدین ترتیب از لرزش یا وارد شدن فشار مستقیم به آن‌ها ممانعت می‌شود.

گازکشی ساختمان روکار

در گازکشی  روکار، علاوه بر لوله‌های فولادی، می‌توان از انواع لوله‌ مسی یا برنجی هم استفاده کرد. به همین خاطر علاوه بر قیمت آهن، قیمت سایر آلیازها نیز در هزینه تمام شد ساختمان تاثیر می‌گذارند. جوشکاری لوله‌های روکار، به روش جوش برقی و با استفاده از دینام جوش انجام می‌شود. به طور معمول، اتصالات دنده‌ای در این نوع گاز کشی ساختمان کاربرد ندارند. در گاز کشی روکار، لوله‌ها باید زنگ‌زدایی و چربی‌زدایی شوند. برای محافظت بیشتر، یک لایه مقاوم در برابر زنگ‌زدن و یک لایه رنگ روغنی، روی آن‌ها اعمال می‌شود.

نکات مهم در گازکشی ساختمان روکار

توصیه می‌شود، رنگ لوله‌های روکار متفاوت با رنگ محیط باشد.
●لوله‌های روکار در معرض ضربه و فشار قرار دارند. بنابراین باید به صورت دوره‌ای نشتی آن‌ها بررسی شود.
● برای راحتی نظافت و عدم جمع‌شدن چربی و آلودگی، لوله‌ها باید یک سانتی‌متر از دیوار فاصله داشته باشند.
● در این روش گازکشی ساختمان، عبور لوله‌های گاز بدون حفاظ از میان چارچوب درب و پنجره ممنوع است. همچنین نباید درون کانال‌های هواکش، دودکش، تهویه و آسانسور لوله‌ای تعبیه کرد.

گاز کشی روکار بهتر است یا توکار؟

لوله‌هایی که به صورت توکار نصب می‌شوند، مقاومت بیشتری در برابر ضربه، خوردگی و خرابی خواهند داشت. در حین ساخت و ساز، بهتر است از نوع توکار استفاده شود. شایان ذکر است که لوله‌های توکار به دلیل نوع اجرا، به سختی مورد بازرسی دوره‌ای قرار می‌گیرند. هزینه این نوع گاز کشی ساختمان بیشتر از نوع روکار است.
بهترین روش در هنگام بازسازی ساختمان و تعمیرات لوله کشی گاز، گازکشی ساختمان به صورت روکار است. در این روش گازکشی ساختمان، گرفتن انشعابات به سادگی انجام می‌شود و به صورت دوره‌ای می‌توان بازرسی‌های لازم را انجام داد.

 

 

 

ابزار پیش ساخته

ابزار پیش ساخته یکی از بهترین و جدیدترین ابزارهای ساخت و ساز است و در واقع جایگزین گچبری های قدیمی می باشد.و سابقاً در دکوراسیون خانه ها برای زیبایی و طرح دار کردن دیوار و سقف از گچبری های بزرگ و شلوغ استفاده می شد

ولی امروزه با ورود سبک جدیدی از ساختمان سازی از ابزارهای گچی به دلیل قدیمی شدن و زمان‌بر بودن و همین طور سنگین بودن کمتر استفاده می‌شود .

انواع جنس ابزار پیش ساخته اجرایی در دکور مسکونی و تجاری :

ــ    pvc

ــ ا MDF

ــ  پلی یورتان

ــ  چوبی

ــ و..

 

 pvc:

از رایج ترین ابزار پیش ساخته که امروز در اغلب بخش های ساختمان کاربرد دارد می توان به مدل pvc اشاره کرد و ابزارهای پیش ساخته،ابزار پیش ساخته

ساخته شده از pvc و دارای وزن کمتری نسبت به گچبری های قدیمی هستند  و این یک مزیت بسیار خوب در جهت دوام و ماندگاری بالا می باشد

و به خاطر استفاده از پلاستیک فشرده کاملاً سبک و ضد آب هستند و نصب آسانی نیز دارند.

ابزار های پیش ساخته پی وی سی  شامل ابزارهای گلویی ، قاب بندی ساده ، قرنیزها ، ابزار گوشه و گل که تمام از جنس پلاستیک و پی وی سی هستند.

MDF:

بسیار پرکاربرد و قابل توجه اجرا کننده ها می باشد .

از ویژگی جنس ام دی اف تنوع طرح  بسیار بالا و انعطاف پذیری بسیار خوب می باشد.

این نوع ابزار از جنس کامپوزیت بسیار مرغوب  و رنگ پذیری بسیار مطلوبی را دارد و روکش آن از نوع پرایمر است.

قابلیت رنگ پذیری جنس ام دی اف باعث شده از رنگ های بسیار جذابی برای لوکس کردن دکور استفاده شود.

و هر شاخه از این ابزار  نسبت و اندازه خاص خودش را دارا است به علاوه هزینه نصب و حمل و نقل نیز در در قیمت نهایی آن تاثیرگذار است .

 

 

 

بازسازی ساختمان چیست؟

 بازسازی ساختمان‌ قدیمی و فرسوده پس از گذشت زمان با کاهش کیفیت، استحکام و امنیت مواجه شده و مشکلاتی را برای ساکنین خانه به‌وجود می‌آورند.

از این‌رو مرمت، ترمیم ساختمان یا تغییر دکوراسیون منزل، می‌تواند به حل مشکلات ناشی از فرسودگی اجزای داخلی و خارجی سازه کمک کند

نوسازی ساختمان به مجموعه عملیاتی اطلاق می‌شود که به منظور برطرف کردن مشکلات قسمت‌های مختلف سازه یا افزایش زیبایی بصری ساختمان انجام می‌شود تا شرایط سکونت فراهم شود.

بهترین روش رفع مشکلات بنای ساختمان فرسوده، نوسازی سازه به‌حساب می‌آید که پیاده‌سازی و اجرای آن به تخصص، زمان و هزینه زیادی نیاز دارد.

بسیاری از افراد به دلیل آگاهی از مشکلات و سختی تعمیرات و بازسازی منزل، ترجیح می‌دهند از خیر بازسازی خانه قدیمی بگذرند یا با یک سازنده برای ساخت خانه جدید وارد مذاکره شوند اما برخی به خانه قدیمی خود دلبستگی دارند و می‌خواهند با تغییر دکوراسیون منزل به هدفشان برسند.

 

 

انواع روش‌های بازسازی و نوسازی ساختمان

بدون تردید تا به حال با ساختمان‌هایی مواجه شده‌اید که قسمت‌های داخلی و خارجی بنا به دلیل فرسودگی با مشکلاتی همراه شده‌اند؛ از این‌رو به مرمت، ترمیم و بازسازی نیاز دارند.

به‌طور کلی روش نوسازی ساختمان برای رفع مشکلات سازه و افزایش زیبایی بصری به دو صورت کلی یا جزئی انجام می‌شود.

انتخاب روش بازسازی کلی یا جزئی با توجه به میزان آسیب‌دیدگی قسمت‌های مختلف ساختمان تعیین می‌شود.

بازسازی و نوسازی ساختمان به روش جزئی برای زمانی‌که تنها قسمتی از بنای ساختمان به مرمت نیاز دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر همه بخش‌های بنای ساختمان از جمله قسمت‌های داخلی و خارجی سازه به تعمیرات، مرمت و تقویت نیاز داشته باشند، روش کلی  نوسازی ساختمان کاربرد دارد.

انواع روش‌های بازسازی خانه قدیمی باید توسط افراد متخصص و با تجربه پیاده‌سازی و اجرا شوند تا در کوتاهترین زمان ممکن و با هزینه مقرون به‌صرفه به نتیجه مطلوب رسید.

نکات مربوط به بازسازی ساختمان قدیمی

اگر به دنبال نوسازی و تغییر دکوراسیون منزل قدیمی خود هستید، توصیه می‌کنیم به نکات مربوط به نوسازی خانه فرسوده و قدیمی توجه کنید.

رعایت اصول مربوط به تعمیر، ترمیم و مرمت ساختمان قدیمی به افراد در رسیدن به نتیجه ایده‌آل و مطلوب کمک خواهد کرد.

از نکات مربوط به  نوسازی ساختمان فرسوده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مشورت با افراد متخصص، مجرب و کارآزموده در زمینه تعمیر و مرمت ساختمان

2-  بررسی دقیق و کامل فضاهای ساختمان فرسوده

3- تعیین میزان تغییرات مورد نیاز و رعایت تناسب با فضاهای دیگر

4-تخمین زمان لازم برای انجام عملیات بازسازی خانه قدیمی

5-  تخمین هزینه و بودجه لازم برای تعمیرات و مرمت ساختمان

6-  بهره‌گیری از شیوه‌های مدرن و تکنولوژی روز در زمینه بازسازی و نوسازی ساختمان

7-  استفاده از متریال مرغوب و متناسب با سازه

8-  تغییر دکوراسیون داخلی منزل برای ایجاد تغییرات زیبایی بصری

9- پیاده‌سازی و اجرای دقیق تغییرات، تعمیرات و بازسازی خانه قدیمی

10- رعایت قوانین و مقررات ساختمان در زمان اجرای عملیات بازسازی

11-  رعایت موارد ایمنی در زمان اجرای عملیات