کاشی کاری و سرامیک

کاشی کاری و سرامیک کاراز رایج ترین روش های پوشش نهایی کف و دیوار ساختمان،  است. کاشی و سرامیک نوعی مصالح ساختمانی هستند که نه تنها برای تزئینات داخلی و خارجی بلکه به عنوان عایق رطوبتی مورد استفاده قرار می گیرند.

کفپوش و دیوارپوش حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه معمولاً از جنس سرامیک و کاشی می باشند، زیرا آن ها در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت بالایی دارند و آسیب نخواهند دید.

کاشی کاری و سرامیک کاری کار ساده ای نیست و باید توسط افراد ماهر و حرفه ای انجام شود. در حال حاضر به دلیل تنوع بسیار بالای این مصالح حتماً باید یک معمار ماهر نسبت به نصب آن ها اقدام نماید، زیرا پیچیدگی هایی در حین کار وجود دارد که یک فرد معمولی نمی تواند از عهده آن ها بربیاید.

کاشی و سرامیک هایی که در بازار عرضه می شوند از تنوع طرح، رنگ و اندازه برخوردار هستند و افراد می توانند با توجه به فضای مورد نظر و دکوراسیونی که انتخاب نموده اند نسبت به خرید این محصولات اقدام کنند.

نکات مهم در انتخاب کاشی و سرامیک مناسب

انتخاب مناسب کاشی و سرامیک نقش مهمی در روند اجرای پروژه دارد به همین دلیل کاشی کاران نسبت به یکسری محصولات توجه ویژه دارند. کاشی و سرامیک باید از قابلیت های ویژه ای برخوردار باشند تا با استفاده طولانی مدت در محیط مرطوب دچار ترک خوردگی، رنگ پریدگی و یا سائیدگی نشوند.

هنگام خرید این مصالح باید از عدم وجود لکه، لب پریدگی، عیوب چاپی، ترک های مویی و خلل و فرج در آن ها اطمینان حاصل نمود. علاوه بر آن به دلیل قرار گرفتن آن ها در محیط های مرطوب باید به درجه جذب آب این محصولات نیز دقت نمود.

مقاومت در برابر آب موضوعی بسیار مهم در انتخاب کاشی و سرامیک است که همواره باید بدان توجه شود. وقتی صحبت از کاشی و سرامیک می شود برخی افراد گمان می کنند که هر دو به یک مصالح اشاره دارند در صورتی که کاشی با سرامیک فرق دارد. کاشی یک قطعه سفالی است که با لعاب پوشش داده می شود.

در واقع قسمت اصل کاشی یا همان بدنه آن از سفال بوده و لایه محافظ آن لعاب می باشد. اما اگر لعابی که بر روی کاشی ریخته می شود، سرامیکی باشد این کاشی، سرامیک نامیده خواهد شد.

کاشی نسبت به سرامیک وزن سبک تری دارد و برای پوشش دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد. در مقابل وزن سرامیک سنگین تر است و مقاومت آن نیز به نسبت کاشی بالاتر می باشد، از این رو از سرامیک برای پوشش کف استفاده می شود.

سرامیک ها به دلیل مقاومت بالا در برابر سرما، گرما و فشار و میزان جذب آب پایین کفپوشی مناسب برای مکان های مختلف می باشند، البته لازم به ذکر است که این محصول هم به عنوان کفپوش ساختمان و هم به عنوان دیوارپوش کاربرد دارد.