دیوار و تیغه

دیوار و تیغه  یکی از متداول‌ترین عناصر قائم در ساختمان‌های گوناگون هستند‌. مطابق تعریف‌، اعضای سازه‌ای قائم با بعدی بزرگتر از ۳ برابر ضخامت،‌ دیوار نام دارند. دیوار عبارت است از یک ساختار ممتد، یکپارچه، محکم و استوار که از جنس آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز و غیره باشد، که ضخامت آن در مقایسه با طول و ارتفاع نازک است. دیوارها معمولاً به عنوان مجزا کننده فضاها از یکدیگر به صورت اجزا یا اتاق‌ها عمل می‌کنند یا به عنوان محافظ یک فضا هستند. علاوه بر این، این ساختار‌های عمودی، انتقال دهنده بار ساختمان به زمین هستند. عملیات دیوار چینی شامل انتخاب نوع آجر‌، ملات مصرفی و روش اجرای کار باید بر اساس مشخصات‌، نقشه‌های اجرایی و دستورات دستگاه نظارت صورت گیرد.

 

 

 

انواع تیغه چینی در ساختمان

آن چیزی که نوع تیغه‌چینی را مشخص می‌کند، مصالح ساختمانی مورد استفاده است. برای مثال، یک پروژه ممکن است آجر را برای دیوارچینی داخلی به کار ببرد، و یا پروژه دیگری از بلوک سفالی یا سیمانی برای این منظور استفاده کند. با این حال، بیایید ببنیم در تیغه چینی چه نوع مصالحی کاربرد دارند:

تیغه چینی با آجر

 

 

برای دیوارهای داخلی، دیوارچینی با آجر (آجرچینی) با ضخامت 10 سانتی‌متر انجام می‌شود. آجرها با استفاده از ملات ماسه سیمان (نسبت یک قسمت سیمان به شش قسمت ماسه) روی یکدیگر قرار گرفته تا زیر سقف امتداد پیدا می‌کند. دیواری که این چنین ساخته می‌شود باید کاملاً شاقول و تراز باشد. ریسمان کشی در طول و استفاده از شاقول وشمشه گیری از کارهای ضروری برای اجرای تیغه چینی اصولی است. همچنین هر کدام از آجرها باید زنجاب شوند، به این معنا که جهت چسبیدگی بهتر به ملات باید آجر را داخل آب کرد و سپس روی ملات قرار داد. آجر، انعطاف‌پذری بالایی برای کار دارد، به این معنا که می‌توان آجر را به صورت، نیمه، کلوک، سه قدی، قلم دانی، کلاغ پر و تکه‌های دیگر نیز استفاده کرد. ناگفته نماند، برای چسبیدن و اتصال قوی به ملات، به آرامی یک ضربه به آجر زده می‌شود.

تیغه چینی با بلوک سفالی

 

 

 

بلوک‌های سفالی با ضخامت 10 سانتی‌متر و به صورت یک لایه (بدون فوم پلی استایرن) جهت تیغه چینی اجرا می‌شوند. همانند دیوار آجری، از ملات ماسه سیمان برای چسباندن بلوک‌های سفالی استفاده می‌شود. دلیل استفاده از بلوک سفالی به جای آجر (به خصوص در ساختمان‌های امروزی)، وزن پایین و اجرای سریع است. وزن کم به دلیل توخالی بودن بلوک سفالی است و اجرای سریع به دلیل ابعاد بیشتر بلوک سیمانی به نسبت آجر است. شاید بتوان مهم‌ترین ایراد بلوک‌های سفالی را شکنندگی آن‌ها دانست. برای مثال، در زمان سوراخ کردن دیوار یا ایجاد شیار برای تأسیسات برقی، احتمال شکستن بخشی از بلوک وجود دارد. بلوک سفالی همچنین به مانند آجر انعطاف‌پذیری کمی برای تبدیل به تکه‌های مختلف دارد؛ دلیل این مشکل را می‌توان به همان شکنندگی بلوک مرتبط دانست.

تیغه چینی با بلوک سیمانی

 

بلوک‌های سیمانی نیز همانند بلوک‌های سفالی اجرا می‌شوند. دلیل اصلی استفاده از بلوک سیمانی را می‌توان به مقاومت بالای آن نسبت به دیگر مصالح تیغه چینی اشاره کرد. ضخامت این بلوک نیز برای دیوارهای داخلی 10 سانتی‌متر و با استفاده ملات ماسیه سیمان بر روی هم چیده می‌شود. بلوک‌های سیمانی که وقتی برای نخستین بار وارد بازار شدند، وزن زیادی داشتند؛ از این روی باعث افزایش بار مرده ساختمان می‌شدند. اما امروزه، بلوک های سیمانی اغلب از لیکا که ماده‌ای سبک است ساخته می‌شوند. همچنین مانند بلوک سفالی از انعطاف‌پذیری کمتری برخوردار است.

تیغه‌چینی با بلوک‌های پیش‌ساخته گچی

 

 

بلوک پیش ساخته گچی همان‌طور که از نامش آشکار است، با استفاده از ملات گچ ساخته می‌شود. این بلوک‌ها سبک وزن بوده و به راحتی با اره قابل برش هستند. این بلوک‌ها در ابعاد گوناگونی تولید می‌شوند، ولی برای دیوارهای داخلی در ضخامت 10 سانتی‌متر در دسترس هستند. این بلوک‌ها را با استفاده از چسب مخصوص به یکدیگر اتصال می‌دهند تا تیغه چینی تکمیل شود. این نوع دیوارچینی به ایجاد سطحی صاف برای گچ‌کاری و رنگ‌آمیزی کمک می‌کند. همچنین اجرای بلوک‌های گچی با سرعت انجام می‌شود و کمترین تلفات مصالح را دارند.