جوشکاری اسکلت ساختمان

جوشکاری اسکلت ساختمان نیاز به سه عامل فلز پایه (فلز مادر)، فلز پرکننده (فلز جوش) و منبع ایجاد گرما یا فشار می باشد. فلز پایه به قطعات فلزی ای گفته می شود که باید با استفاده از جوش به حالت یکپارچه در آیند. از فلز پرکننده نیز به منظور پر کردن درز بین دو قطعه فلز استفاده می گردد، به طوری که این فلز در طی فرآیند جوشکاری ذوب شده و موجب پر شدن درز بین دو فلز می گردد. شایان ذکر است که جوشکاری می تواند با یا بدون فلز پر کننده باشد.

انواع جوشکاری اسکلت ساختمان

به طور کلی روش های جوشکاری به دو گونه دسته بندی می گردند. در حالت اول، جوشکاری ساختمان را به دو دسته کلی جوشکاری ذوبی و غیر ذوبی تقسیم بندی می نمایند که جوشکاری ذوبی خود به ۴ نوع الکترونی، لیزر، اکسی گاز و قوسی تقسیم بندی می شود. روش جوشکاری غیر ذوبی نیز شامل نورد، فراصوتی، انفجاری، اصطکاکی و مقاومتی می باشد. در حالت دوم جوشکاری ساختمان به پنج نوع جوشکاری قوس الکتریکی، جوشکاری گاز اکسیژن، جوشکاری مقاومتی، جوشکاری حالت جامد و انواع متفرقه دسته بندی می گردد.

نکات ایمنی جوشکاری اسکلت فلزی

  • پیش از آغاز عملیات جوشکاری اسکلت ساختمان تمامی ابزارهای مورد نیاز باید کنترل شده و از سلامت آنها اطمینان حاصل گردد.
  • در جوشکاری اسکلت ساختمان استفاده از نقاب هایی با شیشه نقاب متناسب با قدرت قوس جوش، لازم و ضروری است. همچنین جوشکاران باید لباس کار مقاوم در برابر آتش و جرقه بر تن داشته و این لباس عاری از هر گونه مواد قابل احتراق باشد.
  • در صورتی که جوشکاری در فضای بسته انجام می گردد، باید فضا به طور پیوسته تهویه شده و از افزایش درجه حرارت فضا جلوگیری به عمل آید.
  • انجام عملیات جوشکاری اسکلت ساختمان در مکان نگهداری مواد قابل احتراق ممنوع می باشد.
  • ترک محل جوشکاری تنها پس از بازرسی محل و اطمینان از عدم وقوع آتش سوزی مجاز می باشد.

نکات جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان

  • مطابق مبحث دهم مقررات ملی کلیه سطوحی که در فاصله ۵۰ میلی متری از محل هر جوش کارگاهی قرار می گیرند، باید از موادی که به جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان صدمه می زند و یا در حین جوشکاری گازهای سمی و مضر تولید می کند پاک گردند. همچنین پیش از جوشکاری باید با استفاده از برس سیمی، رنگ کارخانه ای از روی سطوحی که جوش انجام می گیرد کاملا برطرف و پاک شود.
  • بر اساس مبحث دهم مقررات ملی ساختمان، کلیه جوش های انجام شده ساختمان باید تحت بازدید چشمی قرار گیرند.
  • بعد و طول جوش ها باید از نظر هندسی منطبق بر جزئیات نقشه های تعیین شده باشند.
  • در جوشکاری های چند پاسه، در هر پاس سرباره باید به طور کامل تمیز گردد و پس از آن اقدام به جوشکاری در پاس های بعدی شود.
  • در جوشکاری اسکلت ساختمان ، حرکت موجی الکترود باید طوری انجام شود که سرباره در جوش حبس نشده و زاویه الکترود نسبت به قطعه نیز درست انتخاب گردد.
  • در جوش قطعات با ضخامت های مختلف، باید توجه داشت که عمل پیش گرمایش باید در قطعه با ضخامت بیشتر انجام گردد.
  • در جوشکاری ساختمان اسکلت فلزی ، به منظور انجام جوش های شیاری ورق های ضخیم تر از ۶ میلی متر باید کلیه لبه های این ورق پخ زنی شوند.
  • در صورتی که در ساختمان های فلزی از گل میخ سر پهن به عنوان برش گیر استفاده گردد، جوش اتصال علاوه بر داشتن کیفیت مطلوب باید به صورت ۳۶۰ درجه پیرامون گل میخ را در بر گیرد.

 

 

 

سرامیک

سرامیک در واقع نوعی کاشی است که به عنوان پوشش کف و یا دیوار در بعضی فضاها مورد استفاده قرار میگیره. ریشه این واژه  از واژه یونانی “Keramikos ” گرفته شده است که در فارسی به معنای سفال‌گری است.

برای ساخت سرامیک‌ها معمولا مواد خام مثل: خاک رس، کائولینت، اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون، کاربید تنگستن و موارد خالص دیگر رو با آب مخلوط کرده و خمیر بدست اومده رو در قالب‌‌ می‌ریزن، سپس در دستگاه خشک‌کن‌ می‌گذارن تا مواد خشک بشن ، در نهایت اونها رو در کوره‌‌های کاشی پزی حرارت‌ می‌دهند.

همچنین اغلب  یک لایه روکش لعابی‌ دارن که این لعاب‌ها‌ می‌تونه ضد آب، تزئینی، براق، رنگی و … باشند.

 انواع روش های اجرای سرامیک چیست؟

برای اجرای سرامیک کف، زیرسازی اهمیت زیادی داره. تراز کردن، شیب بندی و چسبندگی ملات نقش مهمی دارن.

نصب سرامیک کف به چهارروش انجام میشه:

۱- روش ملاتی

این روش از قدیمی ترین روش های سرامیک کاری است. در این روش ماسه و سیمان و آب رو ترکیب میکنن تا ملاتی خمیری به دست بیاد. همزمان با پهن کردن ملات، سرامیک هم اجرا میشه. البته قبل از شروع کار، کروم‌بندی انجام میشه تا شیب به درستی اجرا بشه.

ساخت

 

۲- روش ملاتی و دوغابی (ترکیبی)

در این روش ابتدا سطح با ملات ماسه سیمان به ضخامت ۳ سانتیمتر پر میشه. سپس با شمشه و تراز، سطح صاف و یا در صورت وجود کفشور، شیبدار اجرا میشه. با گذشت زمان و سفت شدن ملات، دوغاب روانی از سیمان سفید روی سطح ریخته و سرامیک نصب میشه.

سرامیک کاری ترکیبی

 

۳- روش چسبی

این روش مثل اجرای ملات و دوغاب است با این تفاوت که به جای دوغاب از چسب استفاده میشه. در این روش با چسب، در بیشتر مواقع ابتدا سطح موزاییک شده و سپس سرامیک با چسب اجرا میشه.

سرامیک

 

۴- روش خشکه (شاسی کشی)

به دلیل اینکه روش ملات و دوغاب در نما قابل استفاده نیست از روش اجرای خشک (شاسی کشی) استفاده میشه. سرامیک ها در نمای خشک به وسیله گیره هایی به صورت پنهان یا نمایان به شاسی متصل میشن. این روش ایمن است و در مقابل زلزله و شرایط جوی مقاوم بوده.

 

سرامیک کاری ترکیبی

 

موزاییک

موزاییک از مصالح ساختمانی پرکاربرد در ایران است که بعنوان کف پوشی متراکم برای کف حیاط، کف ساختمان، فرش کف پیاده رو، سنگ فرش باغ و مواردی از این قبیل استفاده می شود. استفاده از این محصول در اروپا و بخصوص کشور های ایتالیا و آلمان رایج است.  نوعی بتن است متشکل از سیمان، ماسه، سنگ دانه، پودر سنگ و آب که با به کارگیری روش های پرسی و ویبره ای فشرده و متراکم می شوندو از دو لایه زیرین (نارین) و لایه رویه (رنگ) تشکیل می شوند، لایه زیرین که دارای ضخامت زیادی است از سیمان، آب و ماسه تشکیل شده و دارای قدرت تحمل فشار زیاد است و لایه رویه نقش تزیینی و تنوع رنگ و نقش های زیادی دارد. موزاییک در ایران بیشتر در شهر های اصفهان و میبد یزد تولید می شود.

روش های تولید موزاییک

روش پرسی: در این روش بتن را در قالب می ریزند و با استفاده از دستگاه پرس و با فشار زیاد آن را فشرده و متراکم می کنند که این فشار بسته به نوع محصول و مواد به کار رفته در آن متغیر است؛ این محصولات باید پس از ساخت، ساب بخورند تا سطح صاف و صیغلی پیدا کنند.

روش ویبره ای یا لرزشی: در این روش هیچ فشاری به بتن وارد نمی شود و با استفاده از دستگاه لرزاننده فشرده می شود؛  محصولاتی که به این روش ساخته می شوند خود دارای سطی صاف هستند و نیازی به ساب خوردن ندارند اما نوعی موزاییک ویبره ای وجود دارد که به دلیل داشتن سنگ دانه های تزیینی باید عمل سایش روی آن ها انجام گیرد.

انواع موزاییک در بازار

 در بازار امروز از تنوع بالایی برخوردار هستند و در صنعت ساختمان نیز بسیار پرکاربرد است مردم در بازار آنها ها را با نام های موزاییک حیاطی، سنگ مصنوعی سمنت پلاست و واش بتن یا موزاییک شسته می شناسند.

انواع موزاییک حیاطی

موزاییک سیمانی: این نوع محصولات از سیمان ساخته شده و در لایه رویه سنگ های تزیینی وجود ندارد و ممکن است با استفاده ازشیار ها و طرح های ساده به آن ها نقش های بسیار ساده داده شود.

موزاییک شیاردار:  در پیاده رو ها از آن ها استفاده می شود و دارای فرورفتگی و برجستگی است.

موزاییک شسته: در لایه رویۀ آن دانه های شن به صورت برجسته وجود دارد و سطح آن صاف و صیقلی نیست.

موزاییک سنگ دار:  در لایه رویه ی آن از سنگ های تزیینی مثل مرمر، گرانیت، شیشه و غیره در طرح های مختلف استفاده می شود و زیبایی منحصر بفردی را ایجاد می کند، این محصولات به صورت شیاردار، شسته و صاف ساخته می شوند.

موزاییک پلاکی: در لایه رویۀ آن ها مصالح ساختمانی سخت و صیغل پذیر وجود دارد و اندازه ی متفاوت بسته به نوع کاربردشان دارند.

موازییک پلیمری چیست؟

موزاییک پلیمری یا سنگ مصنوعی سمنت پلاست ترکیبی از بتن و پلیمر است که با کیفیت بسیار بالا تحول عظیمی را در صنعت سنگ و موزاییک ایجاد کرده است. مواد تشکیل دهنده شان ماسه، سیمان، رزین، رنگدانه های شیمیایی و آب است. در فرایند ساخت این محصول ترکیب پلیمر و نانو باعث تغییر ساختار و کریستاله شدن سیمان شده که باعث چند برابر شدن قدرت و استحکام آن می شود؛ همچنین ویژگی هایی مثل خاصیت آب گریزی، تراکم بافت مولکولی، افزایش چسبندگی و… در آن به وجود می آورد که سبب برتری آن نسبت به سنگ طبیعی از لحاظ قدرت تحمل فشار و استحکام می شود.

 

 

فونداسیون عمیق

چنانچه خاک در سطح زمین یا در عمق کم مقاومت کافی نداشته باشد لازم است نیروهای وارده را با استفاده از شالوده عمیق به لایه های مقاوم پایین تر منتقل کرد. آن دسته از شالوده هایی را که نسبت ارتفاع آن ها به کوچکترین بعد افقی شان بیش از 6 باشد و ژرفای آن از 3 متر بیشتر باشد گویند. این پی ها عموما به واسطه یک سازه میانجی با نام سر شمعی بارهای سازه را می گیرند و منتقل می کنند. پی های عمیق بایستی با فاصله حدودا 7.5 تا 15 متر در هر دو جهت اصلی ساختمان گمانه زنی شود. به ازای هر طبقه از ارتفاع ساختمان باید عمق گمانه 3 متر را در نظر گرفت.

خاک به غیر از رس و لای : عمق گمانه 6 تا 9 متر پایین تر از پی

خاک رسی یا نرم: 3 متر از پایین تر از لایه رس

انواع فونداسیون عمیق

 

در پروژه های ساختمانی اجرای فونداسیون ها تقریبا یکسان و مشابه می باشد. ابتدا باید نقشه فونداسیون را بر روی زمین پیاده کرد که برای پیاده کردن دقیق آن بایستی جزئیات لازم در نقشه مشخص شده باشد.

معمولا محورهای یک امتداد با اعداد 1، 2، 3 و … شماره گذاری می شوند و محورهای امتداد دیگر با حروف A، B، C و … مشخص می گردند. همچنین فونداسیون هایی که وضعیت مشابهی از نظر ابعاد و مقدار بار وارده دارند را با علامت یکسان نشان داده و یا اصطلاحا آن ها را تیپ بندی می کنند مانند F1، F2 و …

 

 

فونداسیون ساختمان چیست؟

فونداسیون یا شالوده در پایین ترین قسمت ساختمان قرار دارد و با توجه به اینکه بار ساختمان از طریق آن به زمین منتقل می شود استحکام فونداسیون نقش مهمی در ایستایی و استحکام کل ساختمان دارد. به منظور ساخت کلیه ساختمان ها، رعایت مقررات ملی و ضوابط پی در ساخت و اجرای فونداسیون الزامی است بر اساس نوع فونداسیون مورد نیاز برای ساختمانها تدابیری باید اتخاذ کرد تا تعادل و پایداری لازم بین بارهای وارده و مواضع اتکا روی زمین برقرار شود. بدین سبب شناخت اصولی روش اجرای فونداسیون اهمیت دارد.

پی به مجموعه بخش هایی از سازه و خاک در تماس با آن که وظیفه انتقال بار از ساختمان به زمین را دارد گفته می شود.

به طور کلی  وظیفه یک شالوده (پی) آن است که وزن ساختمان را به گونه ای به زمین انتقال دهد که:

  1. ساختمان بیش از حد نشست نکند
  2. مقادیر نشست در نقاط مختلف ساختمان متفاوت نباشد
  3. بر اثر بار وارد شده از سمت ساختمان در خاک زیر ساختمان شکست ایجاد نشود
  4. از واژگونی ساختمان در برابر نیروهای جانبی جلوگیری نماید.

سازه عبارت است از یک عضو یا مجموعه ای از اعضا که به منظور تحمل و انتقال نیرو به کار می رود. مجموعه اعضای سازه یک ساختمان شامل سقف، تیر، ستون و شالوده می باشد.

مراحل اجرای شالوده (فونداسیون)

  • پی کنی و گودبرداری
  • اجرای بتن مگر
  • آرماتوربندی
  • قالب بندی
  • بتن ریزی

عوامل موثر بر عمق پی

  • طرح معماری
  • عمق خاک مناسب : دکوپاژ
  • عمق یخبندان
  • عمق پی باید بیشتر از عمق یخبندان باشد.

عوامل موثر بر سطح پی

ابعاد تکیه گاه انواع عناصر باربر قائم:

برای ستون بتنی برابر با ابعاد ستون بتنی است

برای ستون، پایه ها و دیوارهای مصالح بنایی، ابعاد تکیه گاه برابر با نصف ابعاد پایه ها دارد.

برای ستون فولادی حد واسط صفحه ستون و ستون فولادی است.

عوامل موثر بر ضخامت (ارتفاع) پی: نیروی فشاری ستون عامل برش می باشد.

طول مهاری

برش سوراخ کننده

توزیع نیرو در پی مانند قیف برعکس می ماند. آرماتورهای ریشه برای اتصال پی به ستون دارای حداقل طول 50 برابر قطر میلگرد یا 60 سانتی متر در ستون و 60 برابر قطر میلگرد یا 70 سانتی متر در پی می باشند.