گچ و خاک

گچ و خاک ساختمان یکی از مراحل ساخت دیوار است که در اکثر ساختمان‌ها استفاده می‌شود.این مرحله ساختمان یکی از مراحلی است که تقریبا در تمامی ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود، انجام می‌شود. ساخت این مرحله از دیوار باعث می‌شود تا دیوار آماده رنگ زدن شود. شاید برای شما سوال پیش بیاید که دیوار ساختمان‌ها چطور اینقدر صاف و بدون تو رفتگی و یا برون آمدگی هستند. از ترکیب این مواد با آب، ملات یدرست می‌شود که با استفاده از آن می‌توان دیوار‌های صافی ایجاد کرد. این مرحله بعد از دیوارچینی توسط متخصص و یا به اصطلاح اوستای این کار انجام می‌شود.

ملات گچ و خاک

اگر می‌خواهید با این ملات بیشتر آشنا شوید، باید اول از همه با ملات آشنا شوید. ملات به موادی می‌گویند که از ترکیب دو مواد یا بیشتر تشکیل شده باشد. ملات‌ها معمولا برای چسباندن دو چیز سخت استفاده می‌شوند. برای این که ملات ساخته شود باید آن دو مواد یا بیشتر با یکدیگر مخلوط شوند. ‌با مخلوط کردن دو مواد ماده‌ای خمیری شکل ایجاد شده که در اکثر ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. ما به طور کلی ملات‌ها متنوعی داریم که در مکان‌های خاصی استفاده می‌شوند.

ملات گچ و خاک معمولا پس از مخلوط با آب به رنگ قهوه‌ای درآمده و آن را به دیوار می‌زنند. برای درست کردن ملات  باید یک استامبولی تهیه کنید و نصفه آن را آب برید. سپس خاک رس الک شده را به آن اضافه کنید و بعد از آن نیز گچ را اضافه کنید. برای اینکه خاک تولید نشود، همه مراحل را به آرامی انجام دهید. در نظر داشته باشید که برای درست کردن این ملات باید 20 درصد گچ و 80 درصد خاک به آب اضافه کنید.

توجه کنید که این مقدار مواد، ماندگاری ملات را در درجه متعادل قرار می‌دهد و اگر می‌خواهید که ملات زود خشک شود، می‌توانید مقدار بیشتری گچ به آب اضافه کنید و یا آب کمتری برای ملات قرار دهید. اما اگر می‌خواهید که مواد دیرتر خشک شود، باید خاک بیشتری به مواد اضافه کنید. جالب است بدانید که این ملات اکثرا روی دیوارها استفاده می‌شوند، به دلیل اینکه خاک با هر مواد دیگر مخلوط می‌شود، مقاومت و استحکام آن مواد را پایین آورده و آن را سست می‌کند. اما دراین ترکیب  این اتفاق رخ نمی‌دهد.

اجزای ملات گچ و خاک

ملات‌ها هر کدام به گونه‌ای تشکیل می‌شوند و هرکدام خاصیت خود را دارند. ملات گچ و سیمان برای دیوارها استفاده می‌شوند و دیوار را صاف می‌کنند. این نوع ملات از دو مواد تشکیل شده که یکی از آن‌ها گچ و دیگر خاک بوده که معمولا از خاک رس یا خاک قهوه‌ای استفاده می‌شوند. گچ به دلیل حجم کمی که دارد برای برای چسبندگی و خاک به دلیل حجم زیادی که اشغال می‌کند، برای جسم پر کننده استفاده می‌شود. معمولا حجم دهنده‌ها 80 درصد ملات را تشکیل می‌دهند.

نوع دیگری از ملات که برای دیوار استفاده می‌شود، ترکیب دو ماده سیمان برای حجم و چسب سنگ یا بتن برای چسبندگی است.

موارد استفاده ملات گچ و خاک

ملات‌ها اغلب برای ساختن ساختن طاق ضربی و دیوارهای تیغه ای ۵ سانتی‌متری استفاده می‌شود. درصد استفاده خاک و گچ به مقدار موادی است که شما از آن استفاده می‌کنید. برای متعادل کردن سرعت خشک شدن می‌توانید از 80 درصد خاک و 20 درصد گچ استفاده کنید. در نظر داشته باشید که ملات گچ اگر در جوار فلزات قرار گیرد، بعد از مدتی با فلزات ترکیب می‌شود و در آن ملات سولفات ایجاد می‌شود.

بتن ریزی

بتن ریزی یکی از بخش‌هایی است که باید با دقت و اصولی در ساختن یک سازه اجرا شود تا دغدغه‌ای از بابت ایمنی ساختمان نداشته باشیم. یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت و ساز در هر بنایی است و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت؛ چرا که استحکام و مقاومت هر بنا در برابر حوادث مختلف، به پی‌ریزی درست آن مربوط است.

آماده سازی محل :

تمامی موارد زائد از جمله یخ و زواید قالب بندی باید از محل های مورد بتن ریزی زدوده و برداشته شود

قالب ها باید به نحوی تمیز شده و با روغن قالب اندود شوند.

مصالح بنایی که در تماس با بتن خواهند بود باید به خوبی خیس شوند.

تمامی میلگردها باید از قبل  کاملا تمیز شده و عاری از پوشش های آلاینده باشند.

قبل از ریختن بتن باید آب اضافه از محل بتن ریزی خارج شود مگر آنکه استفاده از قیف و لوله مخصوص بتن ریزی در آب مورد نظر باشد.

قبل از ریختن بتن جدید بر روی بتن سخت شده قبلی باید لایه ضعیف احتمالی سطح بتن قبلی و هر نوع ماده زائد دیگر آن زدوده شود.

مصالح و تجهیزات مورد نیاز برای انجام بتن ریزی

به منظور انجام این فرآیند ابتدا باید به نوع بتن توجه نمایید. زیرا برای انواع مختلف بتن، نظیر بتن ماده و بتن ساخته شده در محل و غیره، مصالح و تجهیزات برای بتن ریزی متفاوت است. برای مثال برای بتن ریزی انواع بتن که در محل پروژه ساخته می شود، شما نیاز به مصالح با کیفیت در محل دارید. اصلی ترین تجهیزات و مصالح مورد نیاز برای انجام عملیات  به شرح زیر است:

در صورت تمایل به ساخت بتن در محل باید مصالح مورد نیاز به اندازه کافی در محل موجود باشد.
وجود دستگاه بتونیر در محل و بررسی سلامت و کارکرد صحیح آن قبل از انجام عملیات . تعداد مورد نیاز این دستگاه به نوع پروژه و همچنین توان مالی مجری دارد. برای اجرای بتن به صورت یکپارچه، حداقل به دو دستگاه بتونیر نیاز است.
ویبراتور نیز از دیگر دستگاه های الزامی برای انجام عملیات است. در حالت کلی حداقل دو دستگاه باید در محل پروژه وجود داشته باشد. که یکی از دستگاه ها به عنوان جایگزینی برای دستگاه اصلی است. عملکرد صحیح این دستگاه ها از قبل  باید مورد بررسی قرار گیرند.

 

بتن ‌ریزی فرایند تخلیه‌ی بتن آماده به کمک پمپ، جرثقیل یا ابزارهای مشابه در محلی است که به بتن نیاز دارد. اما نکته‌ و سوال اصلی اینجا است که در چه موقعیت‌هایی به این کار نیاز داریم؟ ب به منظور استحکام و انسجام ساختمان انجام می‌شود و می‌تواند مهم‌ترین عنصر در ایمنی سازه‌ها باشد. کیفیت و نحوه‌ی اجرای بتن ریزی باعث مقاومت ساختمان در برابر آسیب‌هایی مثل زلزله است و با توجه به شرایط فعلی کشورمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بخش‌های مختلفی همچون پی، ستون‌ها و سقف ساختمان نیاز  دارند و اجرای بتن ریزی در تک تک این بخش‌ها باید با مهارت و دقت انجام شود.

 

سقف کاذب

سقف کاذب یک سقف ثانویه است که زیر ساختار اصلی سقف نصب می شود و از انواع سقف های مدرن به شمار می رود. به دلیل تنوع بالای مصالح مورد استفاده در آن انواع گوناگونی از طرح ها را می توان روی آن پیاده کرد که این به معنای پتانسیل های بالای این نوع سقف برای پیاده سازی انواع طراحی داخلی روی سقف است.

دیگر نام های سقف کاذب

سقف کاذب که در انگلیسی با نام اصلی سقف افتان یا (Dropped Ceiling) شناخته می شود دارای نامهای دیگری نیز هست که عبارتند از:

  1. سقف شمش T یا T-Bar
  2. سقف کاذب یا False Ceiling
  3. سقف آویزان یا Suspended Ceiling
  4. سقف شبکه ای یا Grid Ceiling
  5. سقف پایین افتاده یا Drop In Ceiling
  6. سقف بیرون زده یا Drop Out Ceiling
  7. کاشی های سقفی یا Ceiling Tiles

مزیت های زیبایی شناختی سقف کاذب

سقف های مدرن در آغاز با هدف پوشاندن و مخفی کردن تاسیسات زیرساختی ساختمان از قبیل لوله کشی، سیم کشی، لوله های آب و فاضلاب به شکل یک فضای خالی دوپوش در بالای سقف کاذب با امکان دسترسی برای تعمیرات و بازرسی تاسیسات طراحی شدند. همچنین برای مخفی کردن اشکالات سازه ای همچون ترک ها، شکافها و دیگر آسیب های سقف بکار می روند. افزون بر این، به عنوان یک پوشش برای لوله های آب پاش آتش نشان نیز کاربرد دارند.

برای سالها، این سقف هاتنها به شکل کاشی های ساده سفید بودند ولی نوآوری های سال های اخیر گزینه های بسیاری را در اندازه، رنگ، مصالح (از قبیل چرم، چوب، فلز، گچ)، نورپردازی و طراحی، شکل، الگو، بافت و سازه های پشتیبانی کننده سقف کاذب و روش دسترسی به دو پوش بالای آنها در اختیار مصرف کنندگان قرار داده است. به طور کلی هزینه های اجرای این نوع سقف نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

سقف کاذب به عنوان عایق صوت

امروزه مبحث عایق کاری ساختمان دارای اهمیت ویژه ای است و به ویژه با گسترش روزافزون شهر نشینی و اتکا به خودرو و سر و صدای زیاد، جنبه های آرامش و سکوت خانه های مسکونی اهمیت دوچندان یافته است. در توسعه این سقف ها نیز مساله عایق صوت بودن این سازه ها یکی از اهداف اولیه در توسعه آن بود. ناگفته نماند که همانطور که یک اتاق شلوغ و پر از سر و صدای بیرون آزار دهنده است، یک اتاق کاملا ساکت نیز حوصله سر بر و کسل کننده است.

کارآیی صوتی سقف های کاذب طی سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است به گونه ای که ویژگیهای جذب صوت و کاهش شدت صدا در آن به طرز معنی داری بهبود پیدا نموده است. با افزودن مواد ویژه عایق صوت با نام تشک کاهنده صدا (SAB) یا تشک های صوتی در بالای رویه های این سقف  می توان به میرایی صوت و جلوگیری از نفوذ سر و صدا به اتاق های دیگر کمک شایانی نمود.

 

 

 

گود برداری

گود برداری به قسمتی از عملیات خاکی اطلاق می شود که شامل کندن وحفر زمین از سطح طبیعی آن و به عمق نسبتا زیاد است (معمولا بیش از دو متر)
گرچه کندن و حفر محل پی ها ،اگر بطور جداگانه انجام شود ،تحت عنوان پی کنی بیان میشود ولی با توجه به اینکه امروزه اکثرآعملیات گود بردای و پی کنی با هم انجام می شود پی کنی نیز گود بردای تلقی می شود .

گاهی پی کنی و حتی گود بردای با وسائل ساده و دست صورت می گیرد ولی امروزه اکثر عملیات خاکی ومنجمله گودبرداری وپی کنی را، خصوصآ اگر حجم عملیات خاکی زیاد باشد ،
با کمک ماشین آلات مناسب نظیر بولدزرها ،لودرها وبیل های مکانیکی انجام میدهند .
بهتر است قبل از بحث بر روی گودبرداری و پی کنی درباره شناسائی زمین و پیاده کردن نقشه که لزوماباید قبل از اجرای این عملیات انجام شود ،پرداخته گردد.
شناسائی زمین :

شناخت خصوصیات و قابلیت های زمینی که قرار است سازه ای بر روی آن ساخته شود ازمهمترین مواردی است که باید مورد توجه و دقت قرار گیرد .
صرفه جوئی مختصر ، نسبت به کل مخارج پروژه ، درعدم شناسائی و وضعیت و خصوصیات زمین ممکن است باعث شود که پس از اجرای پروژه هیچ راهی جزء تخریب آن وجود نداشته باشد. و از این بابت خسارات هنگفتی را باعث شود.
منظور اصلی از شناسائی زمین بدست آوردن اطلاعات لازم در موارد زیر است :

تعیین سطح آبهای زیر زمینی و تعیین موارد ومناطقی که ممکن است برای پی کنی و پی سازی مسئله ای را ایجاد نماید.
مقاومت خاک
انتخاب عمق پی و مقایسه انواع مختلف پی هائی که ممکن است در نظر گرفته و ساخته شوند و انتخاب مناسبترین آنها
پیش بینی نشست

مسائل و مشکلات احتمالی در رابطه با ساختمانها و سازه های مجاور در موقع گود برداری، پی کنی و اجرای سازه جدید.
معمولترین روش شناسائی زمین ایجاد حفره هائی در زمین است برای برداشت و انتخاب نمونه هائی جهت مشاهده و بررسی مستقیم و یا برحسب مورد، انجام آزمایشهای لازم در آزمایشگاه بر روی آنها.

امتحان مقاومت زمين :
يك صفحه بتني 20*20*20 یا 20*50*50 از بتن آرمه گرفته و روي آن به وسيلهُ گذاشتن تيرآهنها فشار وارد مي آورند . وزن آهنها مشخص و سطح صفحه بتن هم مشخص است فقط يك خط كش به صفحه بتني وصل مي كنند و به وسيله ميليمترهاي روي آن ميزان فرورفتگي زمين را از سطح آزاد مشخص و اندازه گيري مي كنند ولي اگر بخواهند ساختمانهاي بسيار بزرگ بسازند بايد زمين را بهتر آزمايش كنند . براي اي منظور با دستگاه فشار سنج زمين را اندازه گيري مي كنند و آزمايش فوق براي ساختمانهاي معمولي در كارگاه است .

پس از عمليات فوق پي كني را آغاز ميكنند و پس از پي كني شفته ريزي شروع مي شود .

توجه شود اين عمل همان آزمايش بارگذاري صفحه است كه در درس مهندسي پي جزء آزمايش هاي محلي و مهم محسوب ميشود البته از آنجا كه انجام عمليات مكانيك خاك براي ساختمانهاي معمولي صرفه اقتصادي ندارد ، انجام اين آزمايش در سازمانهاي و اداره هاي دولتي و يا ساختمانهاي بلند انجام مي شود.

اقدامات، مطالعات و بررسی های قبل از شروع عملیّات گودبرداری و در حین آن
قبل از شروع عملیّات گودبرداری و نیز در حین آن ضروری است مطالعات و بررسی های لازم صورت گرفته و اقدامات مقتضی در این خصوص انجام شود. از جملۀ این اقدامات عبارتند از:

الف) اقدامات لازم قبل از شروع عملیات گودبرداری
1) انجام مطالعات ژئوتکنیکی کافی
2) بررسی و مطالعة تأسیسات زیرزمینی احتمالی در محل

3) بررسی و مطالعة چاههای آب و فاضلاب و قنوات، اعم از متروکه و دایر، در محل
4) بازرسی ساختمانهای مجاور گود؛ دستورات لازم برای تخلیة آب استخرها و کالاهای انبارها، به ویژه کالاهای سنگین یا قابل اشتعال، وسایل و ماشین آلات مرتعش با بار دینامیکی ، در صورت لزوم

5) بررسی و مطالعة نقشة ساختمانهای و معابر مجاور و پایش آنها توسّط مهندسان ذیصلاح
6) بررسی وجود باغچه یا زمین زراعی دایر در مجاورت گود
7) اخذ مجوزهای لازم از ادارات و سازمانهای ذیربط نظیر شهرداری، شرکت گاز، شرکت آب و فاضلاب، شرکت توزیع برق و نظایر آن
8) اعلام مراتب اجرای کار به نزدیکترین ایستگاه آتش نشانی و اورژانس به منظور جلوگیری از اتلاف وقت در امر امدادرسانی
9) برنامه ریزی و زمان بندی کارهای اجرایی، متناسب با شرایط کار، اوضاع جوّی، و فصل انجام کار

10) انتخاب روش مهارسازی و تهیه برنامه گودبرداری
11) برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای برقراری بیمة اشخاص و اموال واقع در محل گودبرداری و ساختمانهای مجاور ( همچون بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان، بیمه ساختمانهای مجاور و … )

12) آماده کردن کلّیّة تجهیزات و لوازم و دستگاههای مورد نیاز برای اجرای عملیّات گودبرداری
13) به کارگیری نیروهای انسانیِ آموزش دیده و با تجربه و نیز آموزش نیروهای انسانی مورد نیاز
14) خارج نمودن کلیه اشیا زائد از قبیل سنگ، تخته، ضایعات ساختمانی و موانع از محل
15) توجیه ساکنان ساختمانهای مجاور با هشدارهای ایمنی مورد نیاز جهت تخلیه ساختمانها در صورت احساس خطر ریزش ( همچون سر و صدای غیر متعارف، ترک احتمالی، باز و بسته نشدن دربها و

پنجره ها و …)
ب ) اقدامات لازم در حین گودبرداری
1) انتخاب مجریان و بهره گیری از مهندسان ناظر ذیصلاح
2) حضور مهندس مجری و ناظر در حین عملیات گودبرداری
3) اجرای سازه های نگهبان مطابق نقشه، مشخصات و برنامه
4) نصب موانع حفاظتی لازم در محلهایی که احتمال سقوط وجود دارد
5) نصب علائم هشدار دهندة مورد نیاز در محل گود و نزدیکی آن

6) تأمین روشنایی لازم در محل گودبرداری و اطراف آن
7) نصب وسایل بالابر و وینچ های مورد نیاز، به صورتی محکم و اصولی

8) تهویة گازها و گرد و غبار درون چاهها و گورها با وسایل و تجهیزات مناسب
9) اجتناب از تخلیة مصالح ساختمانی، نخاله های ساختمانی، و خاکهای مازادِ حاصل از گودبرداری
10) جلوگیری از استقرار ماشین آلات سنگین و قرار دادن اشیای سنگین یا ناپایدار در لبة گود
11) اجتناب از تجهیز کارگاه و احداث محلهای استراحت کارگران و دفاتر کارگاه در پای دیوارۀ گودها و نیز در لبة آنها
12) جلوگیری از ریزش و جریان آب های حاصل از بارش باران یا آبهای تحت الارضی در بدنه و لبة گود
13) بررسی و بازدید دیواره های گودبرداری شده و ساختمانهای مجاور و اقدام لازم در موارد ذیل • قبل از پایدارسازی کامل بصورت روزانه و بعد از پایدارسازی، حداقل هفته ای یکبار
• بعد از وقوع بارندگی ، طوفان، سیل، زلزله و یخبندان

• بعد از هرگونه عملیات انفجاری
• بعد از ریزش های ناگهانی

• بعد از وارد امدن صدمات اساسی به مهارها
چطور خطرات گودبرداری ساختمانی را کاهش دهیم؟
سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مطلبی درباره چگونگی گودبرداری ایمن و بدون خطر، تلفات و خسارات برای همسایگان و کارگران منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

اندازه کوچک قطعات زمین و فاصله عرضی صفر ساختمان‌ها از یکدیگر در بسیاری از نقاط تهران باعث شده گودبرداری امری دلهره‌آور و نگران کننده برای مالکان ساختمان‌ها و همسایگان شود.
در سال‌های اخیر با افزایش تراکم و تعداد طبقات و نیاز به تأمین پارکینگ و سایر سطوح خدماتی در ساختمان‌ها، عمق گودبرداری نیز بیشتر شده است. اما در بیشتر موارد از همان روش‌های سنتی که در گود‌های کم عمق گذشته استفاده می‌شود. متأسفانه بسیاری هنوز فکر می‌کنند که به کارگیری تمهیدات ایمنی لازم در گودبرداری هزینه و زمان بیهوده‌ای را به کار تحمیل می‌کند، در حالیکه گودبرداری اصولاً جزو کارهای پیچیده و بسیار خطرناک مهندسی محسوب می‌شود و به ویژه در گودهای با عمق زیادتر نیازمند بررسی‌های همه جانبه، دقت و نظارت و در نهایت صرف وقت و هزینه قابل ملاحظه‌ای است تا جان و مال مردم از این طریق به خطر نیافتد. با این حال عدم آشنایی به اصول فنی، سهل‌انگاری و یا سودجویی غیرمسئولانه منجر به ایجاد حادثه می‌شود.

 

آرماتوربندی ساختمان

آرماتوربندی ساختمان از حساس‌ترین و بادقت‌ترین قسمت‌های ساختمانی بتنی است. زیرا‌ تمامی نیروهای کششی در ساختمان به وسیله آرماتورها تحمل می‌شود. بدین لحاظ در اجرای آرماتوربندی ساختمان‌های بتنی باید نهایت دقت و حوصله به عمل آید.
‌آرماتوربندی کاری تخصصی بوده و دقت و نظارت جدی بر آن الزامی است. در برخی شرایط تمام مقاومت فونداسیون را آرماتورها تامین می‌کنند. مهندسین ناظر موظف هستند قبل از اجرای بتن ریزی از آرماتوربندی فونداسیون بازدید به عمل آورده و تا پایان بتن ریزی نظارت مستمر و مستقیم داشته با شند.

آرماتوربندی به عنوان یکی از اصول مهندسی در اجرای سازه بتنی شناخته می‌شود که تا حد بسیار بالایی بر استحکام آن سازه تأثیر دارد. نحوه اجرای آرماتوربندی در بخش‌های مختلف متفاوت است و استحکام کششی متفاوتی ایجاد می‌کند. اجرای آرماتور استحکام کششی سازه را بالا می‌برد. بتن خالی استحکام فشاری بالایی دارد و در برابر تنش‌های مختلف مقاوم است. اما بتن مقاومت کششی خوبی ندارد و در برابر تنش‌های کششی کوچک نیز دچار مشکل می‌شود. آرماتوربندی باعث می‌شود که استحکام کششی بتن بالا رود و مقاومت آن را در برابر تنش‌های محیطی بالا می‌برد.

بتن مسلح ترکیبی خاص از بتن و میلگرد است که میلگردهای آن به شکل‌های خاص کنار هم چیده شده‌اند و به صورت همزمان باعث افزایش مقاومت فشاری بتن و استحکام کششی فولاد می‌شود. آرماتوربندی باعث می‌شود که این اتصال بین بتن و میلگرد به شکل ایده‌آل صورت گیرد و این اجزاء با جزئیات بیشتری به هم وصل شوند و مقاومت سازه بتنی را بالا ببرند.

آرماتوربندی چیست؟

آرماتوربندی فرایندی است که در آن میلگردها و سایر محصولات فولادی با ترتیب خاص کنار هم چیده می‌شوند و به کمک جوشکاری سرد یا بست فلزی به هم وصل می‌شوند. آرماتوربندی یکی از اصلی‌ترین شیوه‌ها برای ایجاد ساختمان‌های مدرن است که باعث می‌شود ساختمان از لحاظ مهندسی مقبولیت داشته باشد. در واقع ترکیب آرماتور و بتن خالی باعث ایجاد یک نوع سنگ مصنوعی می‌شود که از لحاظ مختلف مناسب است. بتن ماده‌ای خمیری است و به هر شکلی درمی‌آید، اما آرماتور به بتن کمک می‌کند که به شکل دلخواه مهندسین سفت شود و استحکام لازم را بگیرد.

آرماتوربندی ممکن است به صورت قرار گرفتن چندین میلگرد ساده و راست بر روی یکدیگر باشد که در سقف انجام می‌شود، یا ممکن است به صورت میله‌های خمیده و در هم تنیده باشد که در ستون‌ها و فونداسیون استفاده می‌شود. آنچه که مسلم است این است که آرماتوربندی باید مطابق با اصول مهندسی صورت گیرد و از اندازه‌های مناسب میلگرد استفاده شود. آرماتوربندی سازه‌های بتنی بزرگ مانند مجتمع‌های چند طبقه به کمک میلگردهای بزرگتر مانند ۱۳، ۱۶ و ۲۰ انجام می‌گیرد و برای سازه‌های کوچکتر از میلگردهای با قطر کمتر استفاده می‌شود.

موزاییک کاری در انواع و طرح‌های متنوع برای کف پوش و دیوار پوش استفاده می‌شود. دوغاب موزاییک پشت بام، آموزش موزاییک کاری حیاط و دیگر قسمت‌های منزل از نمونه آموزش موزاییک کاری در طراحی و دکوراسیون داخلی است.

نحوه موزاییک پشت بام، حیاط، فضای داخلی منزل و بالکن برای تغییر سرامیک آشپزخانه، کفپوش منزل و بازسازی سرویس بهداشتی بسیار کاربردی است. امروزه اجرای هنر موزاییک کاری زیباسازی شهر و همین طور دکوراسیون و نمای بیرونی مراکز دیدنی و تفریحی با استقبال ویژه‌ای مواجه شده است.

موزاییک کاری وتغییر دکوراسیون خلاقانه

موزاییک کاری یکی از متداول ترین پوشش ها برای کف می باشد زیرا موزاییک ها از موادی ساخته می شوند که بسیار محکم و مقاوم است به همین دلیل در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در بعضی موارد به کمک هنر نقاشی روی موزاییک می توان طرح های بسیار خاصی بر روی آن پدید آورد.با استفاده از موزاییک جلوه ای جدید به دکوراسیون ساختمان خود داد اما همه می دانیم که زمانی این جلوه به چشم می آید که به صورت حرفه ای و تمیز انجام شده باشد پس باید توسط فردی باتجربه انجام شود .

موزاییک کاری حیاط

درحین انجام موزاییک حیاط توجه کافی با انتخاب نوع موزاییک، ملات و دوغاب پشت موزاییک و نحوه نصب آن از اهمیت بالایی برخوردار است. تاکید بر این موارد به دلیل قرارگرفتن موزاییک حیاط در معرض نور، تغییرات آب و هوایی و دیگر واکنش‌های شیمایی و طبیعی محیط می‌باشد.

موزاییک کاری پشت بام و بالکن

نصب موزاییک در پشت بام نمونه‌ای از پوشش کف این بخش با عایق و کف پوش‌های ساختمانی است. موزاییک کاری پشت بام و بالکن برای استفاده از محیط و فضای این قسمت از ساختمان بعنوان محلی برای گذراندن اوقات فراغت نیز کاربرد دارد.

انواع موزاییک برای نصب درکف و دیوار

انواع موزاییک را وابسته به محدوده کاربردی کلی می‌توان در نمونه‌های متنوع زیر معرفی کرد.

  • سیمانی : در این نوع موزاییک هیچ گونه سنگ دانه تزئینی بر روی موزاییک قرار ندارد و فقط شیارها و طرح های ساده بر روی آن است .
  • سنگ دار :این نوع موزاییک توسط سنگ های تزئینی در اندازه های مختلف طراحی شده است .
  • شیاردار : از موزاییک شیاردار بیشتر برای پوشش کف پیاده رو استفاده می شود .بر روی این نوع موزاییک فرو رفتگی ها و برجستگی هایی وجود دارد .
  • شسته : به موزاییک هایی که در سطح آن دانه های شن به صورت برجسته قرار دارد موزاییک شسته گفته می شود .
  • پلاکی : این موزاییک ها که به صورت صاف ساخته می شوند از مصالح ساختمانی صیقل پذیر ساخته شده اند .

سیمان کاری یکی از خدمات حوزه بنایی است، که همواره کاربرد فراوانی داشته. دلیل این موضوع مقاوم و مناسب بودن سیمان برای آب‌وهوای گوناگون است که بیشتر برای نمای ساختمان استفاده می‌شود؛ اما برای دیوار حیاط، کف و بخش‌های دیگر نیز رواج دارد.سیمانکاری در دو دسته عمده کف و دیوار و با کیفیت‌های مختلفی انجام می‌شود، که مستقیما بر قیمت سیمانکاری دیوار و کف تاثیر دارد. در درجه اول، مهمترین عامل تعیین‌کننده در هزینه  متراژ پروژه است. درجه کیفی و مرغوبیت سیمان، محل و کاربرد سیمان کاری و همچنین دستمزد هم روی هزینه تاثیر می‌گذارد.

گاهی اوقات فرقی ندارد سیمانکاری دیوار با دست انجام شود یا سیمانکاری دیوار با کمچه؛ چون برای هر دو شیوه قیمت سیمانکاری دیوار به صورت روزمزد تعیین می‌شود

یک سیمان کار چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

سیمان کار ماهر باید علاوه بر تسلط کامل بر اصول و اصطلاحا فوت‌وفن سیمانکاری، با کمک‌های اولیه، روش‌های پیش‌گیری از حوادث، قوانین کار و بیمه نیز آشنایی داشته باشد. سیمانکار همچنین باید در تشخیص اشکال هندسی، خواندن نقشه‌های ساختمانی، براندازی و انبار کردن مصالح، آستر کاری، سیمانکاری نمای ساختمان، سیمان کاری کف، سیمان کاری در ارتفاع و … نیز مهارت داشته باشد.

خدماتی که برای سیمان کاری ارایه میدهند؟

سیمان یک متریال به شدت انعطاف‌پذیر و پرکاربرد بوده، و خدماتی که یک استاد سیمانکاری می‌تواند به شما ارائه دهد بسیار متنوع است. از جمله محبوب‌ترین این خدمات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • طرح چوب
  •  روی رابیتس
  •  نمای ساختمان
  •  کف و دیواره های استخر
  •  طرح سنگ
  •  دیوار حیاط، ساختمان و باغ
  •  کف اتاق، و همچنین کف و دیوار‌های سرویس بهداشتی
  • و …

مواد اوليه سيمانکاری

مواد اوليه از آهک و رس به دست می‌آید. به‌طور دقیق‌تر، سیمان مورد استفاده در سیمانکاری نما از مواد آهکی، رس، سنگ گچ و … تهیه می‌شود. این ماده در محل اجرای پروژه یا محل قالب گیری، با مواد دیگری ترکیب شده و بعد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیمانکاری با توجه به مواد به‌کار رفته انواع مختلفی مانند مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ، سیمان سیاه و پودر سنگ و یا سیمان سیاه و ماسه دارد. در اموزش سیمان بری دیوار باغ و پروژه‌های دیگر، این مسئله آموزش داده می‌شود که کدام ترکیب‌ها برای کدام پروژه مناسب هستند.

نورپردازی

نورپردازی چیزی بیشتر از روشنایی یک اتاق است، چراکه حال و هوای محیط را تعیین می‌کند و محیط را برای فعالیتی که در آن انجام خواهد شد، آماده می‌نماید و تأثیر زیادی بر سلامت روح و روان دارد.

در جامعه امروز افرادی که به زندگی اهمیت بیشتری می‌دهند، مدت‌ها وقت می‌گذارند تا محیط اطراف خود و دیگران را برای فعالیت‌های مختلفی مثل کار یا استراحت طراحی کنند. این طراحی محیط و تمام جوانب آن مثل انتخاب مبلمان مناسب را زمانی می‌توانید به نمایش بگذارید که یک کار آگاهانه و درست داشته باشید.زیباترین وسایل نورپردازی اگر در جای مناسب خود قرار نگیرند، منابع نوری بی‌ارزشی هستند که در صورت قرار گرفتن در موقعیت مناسب به فضا روح می‌دهند و نقوش زیبایی از نور در محیط ایجاد می‌کنند.

اهمیت نور طبیعی

به‌طور میانگین حدود ۲۰ درصد یک اتاق را پنجره‌ها تشکیل می‌دهند که تأمین‌کننده نور طبیعی در فضا هستند، یک نورپردازی مناسب  است که به ترکیب نور مصنوعی و نور طبیعی تأکید داشته باشد. ازجمله عوامل تأثیرگذار بر نور طبیعی می‌توان به وجود پنجره در اتاق‌ها، کمیت و کیفیت نور طبیعی در هر اتاقی نسبت به اتاق دیگر، جهت قرار گرفتن خانه (شمالی یا جنوبی)، اندازه و شکل اتاق و زوایای آن و تعداد پنجره‌ها اشاره کرد.

نور شمال سردتر و ضعیف‌تر از نور جنوب است، درحالی‌که رنگ‌ها را حقیقی‌تر از نور جنوب نشان می‌دهد همین ویژگی در طراحی داخلی نقش بسیار پررنگی دارد. از طرفی دیگر نور جنوب تم گرمی به رنگ‌ها می‌دهد که در عصرگاه حالات دل‌نشینی را ایجاد می‌کند.

سایز و شکل اتاق هم در نورگیری مؤثر است، مشخص است که اتاق‌های کوچک نسبت به اتاق‌های بزرگ به نور کمتری احتیاج دارند اما این موضوع همیشه صادق نیست، شکل و محل قرارگیری پنجره‌ها بر نیاز به نورگیری اتاق مؤثر است. اتاق مستطیلی که پنجره‌ها در عرض آن قرار دارند نسبت به اینکه که پنجره‌ها در طول آن قرار دارند به نور بیشتری احتیاج دارد و اتاقی که منظره آن با ساختمان دیگر، محافظ و یا درختی گرفته‌شده نسبت به همان اتاق با منظره باز به نور طبیعی بیشتری نیاز دارد.

انواع نورپردازی محیط

به 2 دسته کلی تقسیم می‌شود:

۱.  بیرونی

نورپردازی بیرونی نیز خود به دودسته1- نورپردازی نما و  2-فضای سبز یا محوطه تقسیم می‌شود.

  •  نما

در زمان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی جهت انواع نورپردازی نمای ساختمان حتماً به اهمیت هماهنگی رنگ متریال نمای ساختمان و رنگ نور انتخاب‌شده دقت کنید. نورپردازی نما یکی از پراهمیت‌ترین بخش‌های ساختمان است و عوامل ازجمله رنگ و شدت نور، مصرف انرژی و انتخاب نحوه نورپردازی در ایجاد یک فضای زیبا و دل‌نشین به‌شدت تأثیرگذار است.

 

  •  حیاط و فضای سبز

شما با نوردادن به فضای سبز خود می‌توانید آرامش بیشتری در محیط ایجاد کنید. نشان دادن تمام زیبایی فضا در شب و اضافه کردن زیبایی به محیط با استفاده از نور و سایه ازجمله دلایل به‌کارگیری نورپردازی محیط می‌باشد. برای نورپردازی محوطه حتماً نیاز به هزینه‌های زیاد و استفاده از انواع لامپ‌های نورپردازی مختلف و وسایل پیشرفته نورپردازی نیست. شما خیلی ساده می‌توانید با استفاده از نورهای متحرک مانند انواع چراغ‌های شارژی، شمع، فانوس یا ریسه، محوطه منزل خود را نورانی و جلوه زیبایی به آن ببخشید.

۲. داخلی

نورپردازی ساختمان نقش کلیدی در طراحی داخلی داردچراکه دیوار‌ها و سقف نقش مهمی در زیبایی داخلی ساختمان ایفا می‌کنند.