کاشی کاری وسرامیک

انواع روش‌های کاشی کاری مورد استفاده

کاشی کاری  وسرامیک منزل و ساختمان با سه روش اصلی انجام می‌شود. رایج‌ترین روش از بین این سه راه، روش ملات و دوغاب است که در مرحله پیش توضیح دادیم. در این بخش به معرفی دو روش دیگر نیز می‌پردازیم. سه روش اصلی کاشی کاری، به شرح زیراند:

  • روش ملات و دوغاب (توضیح داده شده در مرحله قبل)
  • روش کاشی کاری با چسب
  • روش کاشی کاری خشکه

 

روش کاشی کاری چسبی

مراحل زیرسازی در این روش، درست مشابه روش نصب کاشی با ملات سیمان و دوغاب است. تفاوت این روش این است که به جای ملات برای چسباندن کاشی‌ها از نوعی چسب به خصوص استفاده می‌شود. این چسب‌های صنعتی غالبا بر پایه رزین هستند و مقاومت بالایی دارند. چسب کاشی به صورت پودری در بازار موجود است و باید آن را با آب و همزن برقی مخلوط کرد تا به صورت ملات با غلظتی مناسب درآید.
ضخامت چسب در این روش باید حدودا یک سانتی‌متر باشد. از مزایای کاشی کاری چسبی این است که بدون نیاز به ملات ماسه سیمان و دوغاب، بسیار تمیزتر و سریع‌تر انجام می‌شود.

 

روش کاشی کاری خشکه

از روش کاشی کاری خشکه برای نصب کاشی در سطوح عمودی استفاده می‌شود. به کارگیری این روش چندان مرسوم نیست ولی برای کاشی کاری نمای ساختمان بسیار مناسب است؛ زیرا اتصالات کاشی را بسیار محکم‌تر و امن‌تر برقرار می‌کند.

در این سبک از کاشی کاری ساختمان، یک فریم بندی و شاسی کشی اجرا می‌شود و کاشی‌ها به وسیله گیره‌های مخصوص و بدون استفاده از ملات، به چارچوب‌ها متصل می‌شود. این اتصالات بسیار محکم و با ثبات هستند از این‌رو برای کاشی کاری نمای ساختمان کاملا مناسب و کاربردی‌اند.

نکات نصب کاشی و اشتباهات کاشی کاری

اگر یک کاشی کار حرفه ای برای نصب کاشی انتخاب کنید، مطمئن باشید که به نکاتی که در ادامه بیان می شود دقت لازم را دارد. اما برای اینکه خودتان هم بر اجرای درست کاشی کاری نظارت داشته باشید، این نکات را مرور کنید.

  • ارتفاع کاشی از لبه درها را جوری تنظیم کنید که اندازه قطر یک فرش فضای خالی وجود داشته باشد.
  • پس از پایان کاشی کاری مدت 24 ساعت تا 48 ساعت به کاشی استراحت بدهید و سپس اقدام به بندکشی بکنید.
  • در زمان کاشی کاری از ترکیب دقیق ملات آگاه باشید میزان ترکیبات ملات ممکن است بر اسا اندازه و نوع کاشی تغییر کند.
  • قبل از هر کار باید زیر سازی کار کاشی کاری را آماده کرده و در صورت نیاز ابتدا یک لایه سیمان برای صاف کردن سطح مورد نظر بکشید.
  • در زمان کاشی کاری از ابزار جدا کننده بین بندها استفاده کنید زیرا در زمان عایق بندی و بندکشی نیاز است که حتماً ملات به درستی و به مقدار مساوی بین بندها قرار بگیرد تا هم کار تمیزتر و زیبا باشد و هم بین کاشی‌ها به خوبی عایق شود.
  • اگر یک طرح خاص و گران قیمت برای کاشیکاری انتخاب کرده‌اید حتماً کاشی کاری را به یک کاشی کار خوب بدهید و همچنین از او بخواهید یک نمونه اولیه از اجرا طرح را به شما نشان دهد تا در صورت نیاز به تغییر طرح بتوان تغییرات را قبل از نصب انجام داد تا رضایت پس از کار برای شما افزایش یابد.
  • اگر نیاز به عایق‌هایی مانند ایزوگام می‌باشد باید پس از نصب ایزوگام برای جلوگیری از آسیب به سطح ایزوگام و همچنین محکم‌تر شدن کاشی‌ها یک لایه 3 تا 5 میلی‌متری از ملات ماسه و سیمان به میزان ترکیب 6 به 1 روی آن پاشیده شود. این کار باید حد اقل 24 ساعت قبل از کاشی کاری صورت گیرد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *