سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک به دلیل داشتن ویژگی هایی همچون سهولت اجرا و مقرون به صرفه بودن یکی از رایج ترین و متداول ترین روش های اجرای سقف به ویژه در ایران می باشد. اجزای تشکیل دهنده این سقف عبارتند از تیرچه، بلوک و بتن که در بالای سقف قرار می گیرد. امروزه در اجرای سقف تیرچه بلوک ، از یونولیت و یا فوم های نسوز نیز به جای بلوک های سیمانی و یا سفالی معمول استفاده می گردد.

استفاده از بلوک های سیمانی موجب بالا رفتن وزن سقف تيرچه بلوك می گردد و بلوک های سفالی نیز معمولا پر هزینه می باشند. به همین منظور این مصالح با یونولیت و سپس با فوم های نسوز جایگزین گردید. زیرا یکی از مشکلات رایج در استفاده از یونولیت در این نوع از سقف ها، ایجاد دود بسیار غلیظ در هنگام آتش سوزی بود. در واقع می توان گفت بلوک مورد استفاده در سقف های تیرچه بلوک از جنس سیمانی، سفالی و یونولیت (پلی استایرن) می باشد. سقف تیرچه بلوک از تیرهای T شکلی ساخته شده است که به عنوان تیر فرعی در نظر گرفته شده و موجب کاهش استفاده تیرآهن می گردند.

سقف تیرچه بلوک جزو دال های یک طرفه می باشد که به منظور کاهش بار مرده ساختمان در اجرای آن از بلوک های تو خالی استفاده می گردد. استفاده از این نوع سقف در انواع اسکلت های بتنی، فولادی و بنایی قابل به کارگیری است. از نکات قابل توجه در اجرای سقف  امکان کاهش وزن آن می باشد. زیرا همان طور که می دانید بتن قابلیت تحمل کشش ندارد، در نتیجه می توان با حذف مقطع کششی بتن و باقی گذاشتن تنها بخشی از آن که به منظور جایگذاری میلگردهای کششی مورد نیاز است هم در مصرف بتن صرفه جویی نمود و هم اینکه وزن آن و بار مرده وارد بر ساختمان را کاهش داد.

اجزای سقف تیرچه بلوک

تیرچه

تیرچه های مورد استفاده در اجرای سقف تیرچه بلوک می توانند از جنس بتنی و یا فولادی باشند. تیرچه بتنی عضو پیش ساخته متشکل از بتن و آرماتورهای فولادی است که در دو نوع خرپایی و پیش تنیده تولید می گردد. قیمت این نوع از تیرچه ها با توجه به طول و ارتفاع آن متفاوت است. فاصله بین تیرچه ها باید حدود ۵۰ سانتی متر باشد.

مراحل باربری تیرچه دوگانه بوده و به شرح زیر می باشد:

مرحله اول: تیرچه علاوه بر دارا بودن توانایی تحمل وزن خود در هنگام حمل و نقل، باید بتواند بار مرده سقف در زمان اجرای آن را نیز تحمل نماید.

مرحله دوم: پس از رسیدن مقاومت بتن پوششی به مقدار لازم و برداشتن تکیه گاه های موقت، تیرچه به عنوان عضو کششی مقطع باید قادر به تحمل نیرو باشد.

بلوک

همان طور که پیشتر بیان گردید بلوک های مورد استفاده در این نوع سقف ها سیمانی، سفالی و یا یونولیت می باشند. بلوک ها نقش سازه ای نداشته و تنها به منظور پر کردن فاصله بین تیرچه ها مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این بلوک ها به عنوان قالب بتن پوشش نیز می باشند. در واقع استفاده از بلوک های توخالی موجب حذف بتن شده و در نتیجه وزن سقف و بار مرده ساختمان کاهش می یابد.

بلوک های مورد استفاده در اجرای سقف  نباید قدرت جذب آب کمتر از ۱۳ درصد و بیشتر از ۲۰ درصد داشته باشند. زیرا کمتر بودن قدرت جذب آب بلوک از ۱۳ درصد موجب کاهش چسبندگی ملات به بلوک شده و در نتیجه امکان طبله کردن آن وجود دارد. در قدرت جذب آب بالاتر از ۲۰ درصد نیز رطوبت گچ و خاک جذب بلوک شده و پوک شدن آن را در پی دارد. استفاده از یونولیت در اجرای سقف تیرچه بلوک علاوه بر کاهش وزن، موجب افزایش سرعت اجرا و نیز کاهش هدر رفت مصالح می گردد. در صورت استفاده از بلوک های سفالی باید توجه  داشت که این مصالح فاقد هر گونه ترک و شکستگی باشند. ارتفاع و طول بلوک وابسته به فاصله تیرچه ها از هم و ضخامت کل سقف بوده و عرض آن معمولا بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر می باشد.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *