گچ کاری ساختمان

گچ از جمله مصالحی است كه در صنایع ساختمان سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و به علت ویژگی هایی كه دارد از زمانهای قدیم در امر ساختمان سازی مورد مصرف داشته است. در بسیاری از ساختمانهای قدیمی مخصوصاً در دوران صفویه كه اغلب آنها در اصفهان موجود می باشد گچ نقش مؤثری داشته و گچ بری های بسیار زیبایی از آن دوران باقی مانده است.

گچ به علت خواص خود از اولین قدم درایجاد یك بنا كه پیاده كردن حدود زمین می باشد و با اصطلاح برای ریختن رنگ اطراف زمین مورد نیاز می باشد و همچنین تا آخرین مراحل بنا كه سفید كاری و نصب سنگ است باز هم گچ مورد نیاز است و حتی در نقاشی ساختمان هم از گچ استفاده می نمایند.
منابع تهیه گچ :

گچ از پختن و آسیاب كردن سنگ بدست می آید. سنگ گچ از گروه مصالح ساختمانی كلسیم دار است كه بطور وفور در طبیعت یافت می شودو تقریباً در تمام نقاط روی زمین وجود دارد و از لحاظ فراوانی در طبیعت در ردیف پنجم می باشد. درایران هم تقریباً درتمام نفاط كشور مخصوصاً در كرویر مركزی و اطراف تهران جاجرود، آذربایجان یافت می شود. سنگ گچ با فرمول caso4,2H2o از سنگهای ته نشستی است و به علت میل تركیبی شدیدی كه دارد بطور خالص یافت نمی شود. بیشتر به دو صورت تركیب با كربن و با اكسیدهای آهن و خاك رس می باشد. سنگ گچ یا بصورت سولفات كلسیم بدون آب بدست می آید كه به آن انیدریت می گویند. سنگ گچ خالص بی رنگ است و سنگ گچ تركیب شده با كربن خاكستری و سنگ گچ تركیب شده با اكسیدهای آهن بی رنگ، زرد روشن و یا كبود و یا سرخ می باشد كه برحسب نوع اكسیدهای آهن این رنگها متفاوت است.

مصارف گچ :
گچ در ساختمان مصارف متعدد دارد از جمله ریختن رنگ ساختمان برای مشخص كردن اطراف زمین و پیاده كردن نقشه، ملات سازی، گچ وخاك، سفیدكاری وسنگ كاری كه درمورد اخیر برای نگهداشتن سنگ بطور موقت در جای خود تا ریختن ملات پشت آن مورد مصرف دارد و در صنایع قالبسازی و ریخته گری برای قالب سازی مصرف می شود و در كارهای طبی برای شكسته بندی مورد نیاز است.

 

برخی نکات کاربردی در گچ کاری ساختمان

۱- گچ در برابر آب و رطوبت مقاومت ندارد. بنابراین در مقابل رطوبت بسیار ضعیف عمل می کند. از اینرو از گچ نباید در فضاهای مرطوب استفاده شود.

۲- گچ نسبت به سایر مصالح ساختمانی سرامیکی سبک تر است  و این یک مزیت در طراحی نمای ساختمان و سبکی وزن آن محسوب می شود .

۳- گچ به سرعت با آب واکنش داده، متبلور و سخت می شود. برای کندگیر کردن گچ، باید ملات گچ کشته تهیه کرد. البته این ملات تنها برای پوشش نهایی دیوار و سفیدکاری استفاده می شود و به دلیل مقاومت پایین، ضخامت آن از ۱ تا ۲ میلیمتر بیشتر باشد.

۴- هنگام استفاده از گچ باید در نظر داشت که گچ فلزات را سولفاته می کند بنابراین فلزات نباید در تماس مستقیم با گچ باشند .

۵- وجود گچ در خاک محل اجرای پروژه (بیش از 4 درصد) سبب کاهش عمر مفید سازه می شود.

۶- در صورت استفاده از خاک در ملات، باید به نسبت گچ و خاک توجه کرد. این نسبت می تواند از نصف تا دو برابر گچ باشد. که این میزان به قدرت گچ و زودگیری گچ دارد، هرچقدر گچ زودگیرتر باشد به خاک بیشتری نیاز دارد .

۷-استفاده از گچ های پلیمری به جای گچ های معمولی به چسبندگی بیشتر، دیر گیر بودن و پرت کمتر گچ، مقاومت بالاتر در برابر ضربه و فشار، مقاومت بسیار بالاتر در برابر رطوبت، عدم ترک خوردگی و اجرای تک مرحله‌ای بدون نیاز به گچ و خاک منجر می شود.

گچ کاری ساختمان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *